بررسی ارتباط رضایتمندی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه توصیفی- همبستگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2025.92517.1522

چکیده

مقدمه: رضایتمندی دانشجویان یک شاخص مهم کیفیت آموزش است و عزت نفس بر رفتار حرفه ای دانشجویان پرستاری تاثیر می گذارد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط رضایتمندی و عزت نفس دانشجویان پرستاری بود.
روش: در این مطالعه توصیفی- همبستگی که در سال 2020 به اتمام رسید، تعداد 280 دانشجوی کارشناسی پرستاری ترم آخر در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فرم مشخصات فردی، مقیاسهای رضایتمندی دانشجویان پرستاری و عزت نفس روزنبرگ جهت تکمیل در اختیار دانشجویان قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS ورژن 25 تحلیل شد.
نتایج: میانگین کل نمره رضایتمندی دانشجویان پرستاری27.30±104.43 بود که در سطح متوسطی قرار داشت. میانگین نمره عزت نفس دانشجویان 5.17 ± 21.29 بود که در سطح نسبتا بالایی قرار داشت. آزمون اسپیرمن همبستگی مثبت و معنی داری بین رضایتمندی و همه ابعاد آن شامل برنامه درسی و تدریس، تعامل حرفه هی-اجتماعی و محیط با عزت نفس دانشجویان نشان داد (0.05P <). علاقه کم به رشته پرستاری، عدم تمایل به کار بعد از فارغ التحصیلی و زندگی خوابگاهی بر رضایتمندی دانشجویان تاثیر منفی داشت. همچنین معدل، علاقه کم به رشته پرستاری، عدم تمایل به کار بعد از فارغ التحصیلی و زندگی خوابگاهی بر عزت نفس دانشجویان تاثیر منفی داشت. (0.05P <).
نتیجه گیری: رضایتمندی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معنی دار داشت. بنابراین، فراهم کردن شرایط آموزشی مناسب و افزایش رضایتمندی دانشجویان در طول دوره آموزش پرستاری می‌تواند به توسعه عزت نفس آنها کمک کند.

کلیدواژه‌ها