فعالیت های حرفه ای قابل اعتماد در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

2 استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

10.22038/nnj.2025.88174.1490

چکیده

مقدمه و هدف:
فعالیت­های حرفه­ای قابل اعتماد (EPA) به دانشجویان کمک می‌کنند تا بر مهارت­های ضروری مورد نیاز برای پس از فارغ‌التحصیلی و محیط کار، تسلط یابند. هرچند EPAها تاکنون در آموزش برخی از رشته­های پزشکی، معرفی و تعریف شده­اند، اما در آموزش پرستاری به تازگی به رسمیت شناخته می‌شوند. مطالعه مروری حاضر، با هدف تعیین فعالیت­های حرفه­ای قابل اعتماد در آموزش پرستاری انجام شد.
مواد و روش‏ها:
در این مطالعه مروری جستجوی مقالات به زبان انگلیسی در پایگاه­های اطلاعاتی PubMed، Scopus و Web of Science از 2015 تا 2025 انجام شد. پس از حذف مقالات تکراری، پژوهش­های مرتبط با هدف وارد مطالعه شد. معیارهای خروج شامل زبان غیر از انگلیسی و مطالعاتی فاقد متن کامل بود. در نهایت تعداد 8 مقاله بررسی شد. مطالعات در دو حیطه کارشناسی و کارشناسی­ارشد پرستاری طبقه­بندی شد.
یافته‏ ها:
مطالعات مربوط به مقطع کارشناسی شامل ابزارهایی برای ارزیابی پروسیجرهای بالینی، ارتقای عملکرد بالینی و ارزیابی میزان آمادگی برای شروع به کار در بالین براساس EPA بودند. در مقطع کارشناسی ارشد، ابزارهای EPA برای پرستاران متخصص در زمینه داخلی جراحی و بعد از فارغ­التحصیلی معرفی شدند.
نتیجه گیری:
براساس نتایج این مطالعه، سه پیامد کاربردی EPA ها شامل توسعه برنامه درسی، ابزارهای ارزیابی و ضرورت آماده سازی نیروی پرستاری برای ورود به بالین بودند. بنابراین، پیشنهاد می شود، مدیران، اساتید و تصمیم گیرندگان آموزشی در پرستاری، EPA های شناسایی شده را در برنامه‌های درسی خود ادغام کنند و دانشجویان را برای عملکرد مؤثر در محیط‌های بالینی آماده نمایند. 

کلیدواژه‌ها


[1]        Howland K, Matricciani LA, Cornelius-Bell A, Kelly MA. The concept of capability in pre-registration nursing education: A scoping review. Nurse Education Today. 2024:106240.
[2]        Grande RAN, Berdida DJE, Villagracia HN, Ablao JN, Garcia PRB. Assessment of nursing students’ research competencies with competency‐based education. The Journal of Competency‐Based Education. 2021;6(4):211-21.
[3]        Wolf A. Adapting nursing programs to competency-based education. Nursing2024. 2022;52(2):12-3.
[4]        Al-Moteri M. Entrustable professional activities in nursing: A concept analysis. International journal of nursing sciences. 2020;7(3):277-84.
[5]        Vaismoradi M, Salsali M, Marck P. Patient safety: nursing students' perspectives and the role of nursing education to provide safe care. International nursing review. 2011;58(4):434-42.
[6]        Kavanagh JM. Crisis in Competency: A Defining Moment in Nursing Education. Online Journal of Issues in Nursing. 2021;26(1).
[7]        Owen RD, Moret N. Enhancing competency-based assessment: Implementing oral boards in nursing education. Journal of the American Association of Nurse Practitioners. 2023:10.1097.
[8]        Alexander N, Maaz A, Peters H, Kottner J. Entrustable professional activities in nursing education: a scoping review protocol. BMJ open. 2022;12(10):e061451.
[9]        Touchie C. AFMC entrustable professional activities for the transition from medical school to residency. 2021.
[10]      Zainuldin R, Tan HY. Development of entrustable professional activities for a physiotherapy undergraduate programme in Singapore. Physiotherapy. 2021;112:64-71.
[11]      Ehlinger C, Fernandez N, Strub M. Entrustable professional activities in dental education: a scoping review. British Dental Journal. 2023;234(3):171-6.
[12]      Shaughnessy AF, Sparks J, Cohen-Osher M, Goodell KH, Sawin GL, Gravel Jr J. Entrustable professional activities in family medicine. Journal of graduate medical education. 2013;5(1):112-8.
[13]      Haines ST, Pittenger AL, Stolte SK, Plaza CM, Gleason BL, Kantorovich A, et al. Core entrustable professional activities for new pharmacy graduates. American Journal of Pharmaceutical Education. 2017;81(1).
[14]      Montgomery KB, Mellinger JD, Lindeman B. Entrustable professional activities in surgery: a review. JAMA surgery. 2024;159(5):571-7.
[15]      Steeb DR, Brock TP, Dascanio SA, Drain PK, Squires A, Thumm M, et al. Entrustable professional activities (EPAs) for global health. Academic Medicine. 2021;96(3):402-8.
[16]      Ten Cate O, Taylor DR. The recommended description of an entrustable professional activity: AMEE Guide No. 140. Medical teacher. 2021;43(10):1106-14.
[17]      Zhou W, Poh CL, Chan HL, Shorey S. Development of entrustable professional activities for advanced practice nurses education. Nurse Education Today. 2022;116:105462.
[18]      Bramley AL, McKenna L. Entrustable professional activities in entry‐level health professional education: A scoping review. Medical Education. 2021;55(9):1011-32.
[19]      Al-Moteri M, Youssef HA, Elryah AAI, Yaseen RW, Begum F, Abdelgadir WI, et al. Development of undergraduate nursing entrustable professional activities through using a participatory design approach. Journal of Professional Nursing. 2021;37(4):741-8.
[20]      Lau ST, Ang E, Shorey S, Lau Y. Entrustable professional activity assessment tool for clinical procedures: A psychometric study. Journal of Clinical Nursing. 2021;30(19-20):2822-31.
[21]      Lau ST, Ang E, Samarasekera DD, Shorey S. Development of undergraduate nursing entrustable professional activities to enhance clinical care and practice. Nurse Education Today. 2020;87:104347.
[22]      Lau ST, Ang E, Samarasekera DD, Shorey S. Evaluation of an undergraduate nursing entrustable professional activities framework: An exploratory qualitative research. Nurse Education Today. 2020;87:104343.
[23]      Meng Z, Haidan C, Junye T, Qian L, Xin Q, Cheng W. Development of entrustable professional activities for novice nurses: A modified Delphi study. Nurse Education in Practice. 2024;81:104181.
[24]      Surjadi M, Stringari-Murray S, Saxe JM. Entrustable professional activities in nurse practitioner education. The Journal for Nurse Practitioners. 2019;15(5):e97-e102.
[25]      Yang Y, Han Y, Xu H, Wang T, Li Z, Huang K, et al. Development of the core competency-based entrustable professional activities for Master of Nursing Specialist (MNS) graduates in China. Medical Teacher. 2024;46(10):1328-36.
[26]      Al-Moteri M, Youssef HAM, Elryah AAI, Yaseen RWH, Begum F, Abdelgadir WI, et al. Development of undergraduate nursing entrustable professional activities through using a participatory design approach. Journal of professional nursing : official journal of the American Association of Colleges of Nursing. 2021;37(4):741-8.
[27]      Groarke A, Curtis R, Skelton J, Groarke JM. Quality of life and adjustment in men with prostate cancer: Interplay of stress, threat and resilience. Plos one. 2020;15(9):e0239469.
[28]      Chesbro SB, Jensen GM, Boissonnault WG. Entrustable professional activities as a framework for continued professional competence: is now the time? Physical therapy. 2018;98(1):3-7.
[29]      Shorey S, Lau TC, Lau ST, Ang E. Entrustable professional activities in health care education: a scoping review. Medical Education. 2019;53(8):766-77.
[30]      Spies LA, Feutz K. Developing and implementing entrustable professional activities to prepare global nurses. Journal of Transcultural Nursing. 2023;34(1):100-5.
[31]      Moore J, Chan T, Doucette J, Lipps T, Slager D. Defining Nurse Practitioner Core Entrustable Professional Activities: Essential Step Toward Competency-Based Education. Nurse Educ. 2024;49(5):235-40.
[32]      Kang J, Song J, Noh W. Global Health Competency of Nursing Personnel: A Cross-Sectional Study. SAGE Open Nursing. 2024;10.