وضعیت فرصت های عادلانه در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گناباد در دوران شیوع کووید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

2 دکترای تخصصی آناتومی، بیمارستان علامه بهلول گنابادی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

3 کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه، بیمارستان علامه بهلول گنابادی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

4 . استادیار، واحد توسعه و تحقیقات بالینی، بیمارستان علامه بهلول، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

5 دانشجوی تکنولوژی جراحی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

چکیده

مقدمه: به دنبال شیوع کووید19 آموزش مجازی و تغییرات اساسی در فعالیت‌های آموزشی گسترش یافت. در این بین ایجاد عدالت آموزشی ضرورت دارد. ازاینرو، هدف از مطالعه حاضر بررسی وضعیت فرصت‌های عادلانه در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گناباد در دوران شیوع کووید19 طراحی و اجرا گردید.
روش‌ها : ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از نوع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻘﻄﻌﻲ بین دانشجویان اتاق عمل داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ گناباد در سال 1401 انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. پس از توضیح اهداف مطالعه و ﮐﺴﺐ رﺿﺎﯾﺖ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ-ها توزیع شد. اﺑـﺰار این پژوهش پرسشنامه فرصت‌های عادلانه آموزشی بود. اطلاعات پس از جمع‌آوری با SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. دادهﻫﺎ بصورت میانگین± اﻧﺤﺮاف معیار و ﺗﻌﺪاد (درﺻﺪ) ﮔﺰارش ﺷﺪﻧﺪ. ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﻲ داده‌ها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه، تی‌مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌ها: 57 نفر دانشجو وارد مطالعه شدند. اکثریت دانشجوها (%2/84) وضعیت عدالت آموزشی را متوسط و اقلیت وضعیت آنرا مطلوب (%7) گزارش کردند. در این تحقیق حداقل امتیاز کسب شده 43 و حداکثر 117 بود. بین نمره عدالت آموزشی و ترم تحصیلی تفاوت آماری معناداری وجود داشت (039/0>p ). بگونه‌ای که ترم 1 بالاترین میانگین و ترم 5 کمترین میانگین را گزارش کردند.
نتیجه‌گیری: اکثریت دانشجویان وضعیت عدالت آموزشی را متوسط و اقلیت مطلوب گزارش کردند. دانشجویان ترم 1 بالاترین و ترم 5 کمترین عدالت آموزشی را نشان دادند. با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان در سطح مدیریتی دانشگاه برنامه‌ریزی‌های دقیق برای اجرای عدالت آموزشی در محیط دانشگاه و بالین انجام داد.

کلیدواژه‌ها


1.        Kazeminia M, Jalali R, Vaisi-Raygani A, Khaledi-Paveh B, Salari N, Mohammadi M, et al. Fever and cough are two important factors in identifying patients with the Covid-19: A meta-analysis. Journal of Military Medicine. 2020;22(2):193-202.
2.       Alvin MD, George E, Deng F, Warhadpande S, Lee SI. The impact of COVID-19 on radiology trainees. Radiological Society of North America; 2020. p. 246-8.
3.        Tolsgaard MG, Cleland J, Wilkinson T, Ellaway RH. How we make choices and sacrifices in medical education during the COVID-19 pandemic. Medical teacher. 2020;42(7):741-3.
4.        Abedini Sedigheh AS, Aghamlaei Timur, Juma Zadeh Ali, Kamjo Azita. Problems of clinical education from the perspective of nursing and midwifery students of the University of Science Hormozgan Medicine. Hormozgan Medical Journal. 2009;12(4):253-49.
5.       Yazdankha F. The stressing factors in clinical education: the viewpoints of students. ranian Journal of Medical Education. 2009;8(2):341-50.
6.       Steven A, Magnusson C, Smith P, Pearson PH. Patient safety in nursing education: contexts, tensions and feeling safe to learn. Nurse education today. 2014;34(2):277-84.
7.       Heshmati H. Effective factors in clinical education quality from the viewpoints of operation room and anesthesiology students in Torbat Heydarieh University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15:601-12.
8.        Akhoondzadeh S. Equity concept. Scholars journal. 2006;8:38.
9.        Fatemi S, Moosavi S, Nikro R, Mohemkar-kherandish S. Exploration of Medical Sciences Students and Educational Custodians View about Educational Equity in Clinical Environment. Research in Medical Education. 2016;8(4):1-10.
10.      Sanagoo A N, Jouybari L. Explanation of Educational Equity among medical sciences students: Evaloation of medical sciences students opinions and experience. Future of medical education Journal. 2011;4(3):39- 44.
11.     Pourfatemi A, Momenimahmouei H. The relationship between perceived educational justice and awareness of the future of career with academic enthusiasm among the students of a University of Medical Sciences. Journal of Medical Education and Development. 2019;13(4):332-44.
12.      Marzooghi R, Heidari M, Heidari E. The impact of educational justice on students academic burnout in the University of Social Welfare and Rehabilitation Science Tehran Iran. Strides in Development of Medical Education. 2013;10(3):328-34.
13.      Bochatay N, Bajwa NM, Ju M, Appelbaum NP, van Schaik SM. Towards equitable learning environments for medical education: bias and the intersection of social identities. Medical education. 2022;56(1):82-90.
14.      Shrani R ZM, Moezi M. Survey of effective factors on realize educational equity from students, view of health university of share kord. Anvare Emrooz Journal of educational development center of share kord medical university. 2011;1:81-0.
15.      Ramazanibadr F AK, Mohammadzadeh A, Mosaeifar M. Effective factors on nursing clinical learning: a qualitative study. Journal of medical education development. 2011;6(4):30-20.  
16.      Sohbatloo A GA. Investigating educational justice in the country's education system using Rawls' theory of justice. Islam and educational research. 2022;13(1):57-76.  
17.      Nabizadeh SS. Inequal Access to Educational Opportunities for Boys and Girls in Sistan and Baloochestan. Women in development and politics. 2005;3(3):155-75.
18.      Marzooghi R, Heidari, M , Heidari, E. The Impact of Educational Justice on Students’ Academic Burnout in the University of Social Welfare and Rehabilitation Science, Tehran, Iran. Journal of Medical Education Development Center. 2013;10(3):328-34.   
19.      Najjari M, Hassani M. Analysis Inequality of Higher Education Access Opportunities (Case Study: Townships of West Azerbaijan). Journal of Educational Planning Studies. 2019;7(14):76-96.
20.      Heidarzadeh A, Dehghan M, Shahmohamadipour P, Taheri Z, Azizzade Forouzi M. Relationship between educational equity, academic burnout and achievement among students at Kerman University of Medical Science. Educational Development of Judishapur. 2016;7(4):298-306.
21.      Jalalvandi M, Amirian P, Tohidnia M, Nemati Ka. Educational justice from the perspective of Kermanshah paramedical students in 2014. Medical education and development. 2016;11(1):51-60.
22.      Mogharab M, Khazaei T, Amuzeshi Z, Soruri M, Sharifzadeh GR. Assessing clinical training fields from the perspective of nursing students and instructors in 2010-2011. Modern Care Journal. 2011;8(2).
23.      Tomeli M JL, Sanago A. Survey of educational equity in medical students, no excel student on student. Horizens of medical education development. 2011;4(2):26.  
24].      Zadegan GH, Mamaghani A, Zadegan N,Salami H.Alizadeh V. Effective factors on reach educational equity in excellence education aspect from students of dentistry university view. Journal of educational development center of Tabriz medical university. 2010; 89.  
25.      Momayezi M HZ, Momayezi M. Survey of development strategies in educational equity from students of Shahid sadoghi medical university view. Horizens of medical education development. 2011;4(2):307.
26.      Shirani R ZM, Moezi M. Effective factors in realize educational equity from students of Shahrekord health university view. Horizens of medical education development. 2011;4(2):80.  
27.      Saber M SM. Survey of educational equity index among medicine students of Shiraz medical university. Horizens of medical education development. 2011;4(2):551.  
28.      Besche H, Schwartz AW, Cockrill B. Ensuring equitable access to remote learning during the COVID-19 pandemic. Academic Medicine. 2021;96(5):e19-e20.
29.      Nazari R ME. Effective organizational factors on clinical teachers deserve. Qualitative study. Rahbordhaye amoozesh journal. 2010;4(4):165-70.
30.      Khan AS. Equity or equality in medical education. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2012;9.
31.     Pornamdar Z SH, Shahrakipoor M, Sohrabzade S. Nurse and Midwifery Satisfaction of Clinical Education in Hospitals of Zahedan. Quarterly of Reasearch in Medical Education. 2015;7(2):45-51.