مقدمه و هدف: هوش هیجانی صفت در واقع آمادگی رفتاری و تمایلات فرد است که با آنها، به بازشناسی، پردازش و سازماندهی اطلاعات هیجان می پردازد. این نوع هوش هیجانی را خودکارآمدی هیجانی نیز می نامند. در پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی پرسشنامه هوش هیجانی صفت بهعنوان یکی از مهمترین ابزارها جهت اندازه گیری میزان هوش هیجانی صفت مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش کار: در این پژوهش ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هوش هیجانی صفت به روش پیمایشی روی 494 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول استان تهران بررسی شده است. پرسشنامه شامل 153 سوال و 15 خرده مقیاس بوده و طبق طیف لیکرت هفت درجه ای نمره گذاری شده بود. تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها با نرمافزارهای آماری SPSS، lisrel و AIMOS انجام شد. یافتهها: بررسی روایی سازه از طریق تحلیل مؤلفه های پرسشنامه اصلی نشان داد، 15 عامل استخراج شده 52/65 کل واریانس متغیرها را تبیین میکند. پرسشنامه اصلی در پژوهش ما تبدیل به 122 سوال و 14 خرده مقیاس شد (یک خرده مقیاس و 31 سوال به دلیل منفیبودن و عدم وجود در عامل مناسب حذف شدند). 14 عامل شامل مدیریت احساسات، کنترل احساسات، ادراک احساسات، خوشبینی و خوشبختی، آگاهی اجتماعی، بیان احساسات، کنترل استرس، خودانگیزشی، همدلی، روابط، قاطعیت، عزت نفس، تحریک پذیری و تطبیق پذیری بود. در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از عامل های موجود در پرسشنامه بین 48/0 تا 98/0 به دست آمد. نتیجه گیری: ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده برای هر یک از عامل های موجود، نشان دهنده این بود که پرسشنامه 122 سوالی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه اول استان تهران دارای اعتبار و روایی ایرانی میباشد. همچنین در طی پژوهش مشخص شد که هوش هیجانی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول استان تهران در مدارس عادی بیشتر از مدارس تیزهوشان است.
Harms, P. D. & Crede, M.Emotional intelligence and transformational and transactional Ieadership: A mate-analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies. 2010:17: 5-17 .
Mayer DJ, Salovey P. what is emotional intelligence: InP.Salovey, & D. sluyter (Eds). Emotional development and emotional intelligence: Implication for educators. New york: 3.Basic Books 1997: 3-31.
Bar-On R, Alexander Parker JD. BarOn Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Youth version (BarOn EQ-i:YV). Toronto, Canada: MHS. 2000.1-4.
Mayer JD, Salovey P, Caruso DR, Sitarenios G. Emotional intelligence as a standard intelligence. Emotion 2001: 232-42 .
Saarni C. Issues of cultural meaningfulness in emotional development. Dev Psychol 1998: 34: 647-52.
Goleman D. Leadership that gets results. Harvard Business Review 2000: 78: 78-90.
Joseph, D. L. & Newman. D. A. Emotional intelligence: an integrative mate-analysis and cascading model. Journal of Applied Psychology 2010: 95 .
Dearborn K. Studies in emotional intelligence redefine our approach to leadership development. Public Personnel Management 2002: 31: 523-30.
Petrides, K. V., Sangareau, Y., Furnham, A., & Frederickson, N. . Trait emotional intelligence and childrens peer relations at school. Social Developmen 2006: 15- 547.
Mayer DJ, Salovey P. What is emotional intelligence? In: Salovey P, Sluyter DJ, Editors. Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications. New York, NY: Basic Books: 1997: 3-31.
Chirumbolo, A., Picconi, L., Morelli, M., & Petrides, K.The assessment of trait emotional intelligence: Psychometric characteristics of the TEIQue-Full Form in an large Italian adult sample. 2018: 9- 27 .
Ulutas, I.Psicometric Properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQe) in Turkish. 2017: 1-7 .
Aluja, A., Blanch, A., & Petrides, K. V. Psychometric properties of the Catalan version of the Trait Emotional Intelligence (TEIQue): Comparison between Catalan and English data. Personality and Individual Differences. 2016:133-138.
Martskvishvili, K., Arutinov, L., & Mestvirishvili, M. A psychometric investigation of the Georgian version of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire.2013.
Petrides, K. V. Psychometric properties of the trait emotional intelligence questionnaire (TEIQue). In Assessing emotional intelligence.2009:85.101.
Freudenthaler, H. H., Neubauer, A. C., Gabler, P, Scherl, W. G., & Rindermann, H. Testing and validating the trait emotional intelligence questionnaire (TEIQue) in a German-speaking sample.2008:673-678.
Barrett P. T & Eysenck S. B. G. Predicting EPQR full scale scores from the short form version. Personality and Individual Differences.1992: 851-853.