بررسی رابطه ی بکارگیری فناوری اطلاعات با رضایتمندی تحصیلی دانشجویان علوم پایه دانشکده پزشکی مشهد در سال1402

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 استاد، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2025.89148.1500

چکیده

مقدمه و هدف:فناوری اطلاعات به ابزاری حیاتی در دنیای امروز تبدیل شده  است؛ به گونه‌ای که می‌تواند نقش مؤثری در پر کردن شکاف بین سازمان‌ها و افراد و ارتقای میزان رضایت آن‌ها ایفا کند. هدف این تحقیق، تعیین رابطه به کارگیری فناوری اطلاعات بر سطح رضایتمندی تحصیلی دانشجویان در دانشکده پزشکی مشهد است.                                                               
مواد و روش‏ها: این مطالعه مقطعی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بر روی دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. حجم نمونه با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس، ۳۱۰ نفر از بین جامعه ۱۶۰۰ نفری دانشجویان علوم پایه پزشکی انتخاب گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های فناوری اطلاعات و رضایتمندی تحصیلی که روایی و پایایی آن‌ها تأیید شده است با روش رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ مورد تحلیل قرار گرفتند.                                                                                                                                                            
یافته ‏ها: از بین ۳۱۰ دانشجوی مورد مطالعه، 47/8 درصد مرد و 96/8 درصد مجرد با  میانگین سنی 2/25 ± 19/97 سال بودند. میانگین میزان رضایتمندی تحصیلی دانشجویان و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات به ترتیب برابر 7/98 ± 55/67 و 10/79± 54/32 بود. همچنین مشاهده شد که با افزایش توانایی به کارگیری فناوری اطلاعات، رضایت دانشجویان از تحصیل افزایش یافته است (0.001>p).
نتیجه‏ گیری:یافته‌ها نشان داد که به کارگیری فناوری اطلاعات موجب افزایش رضایت دانشجویان می‌شود. این فناوری از طریق تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی و بهبود تعاملات آموزشی، موجب ارتقای نگرش دانشجویان نسبت به فرآیند تحصیل، محیط دانشگاه و عملکرد اساتید گردیده است. نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان مبنایی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در محیط‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


[1] Etemadi H, Elahi S, Aghai KH. Investigating the effect of information technology on the qualitative characteristics of accounting information. Accounting and Auditing Review. 2006;13(1).
[2] Alagheband A. Theoretical foundations and principles of educational management. Ravan Publication. 2016.
[3] Rezaee K, Shekari A. Presenting a cause-and-effect model focusing on customer orientation in the framework of the model. Univ Tehran Sci 2006;40(4):523-37.
[4] Farhadi R. Information and Communication Technology: Principles and Application. Tehran: Librarian Publishing [In Persian]. 2011.
[5] Omar MS, Ismail SL, Jang JMJJIJOTV, Technology E. THE Influence Between ICT and E-Learning on Student Satisfaction. 2022;3(2):11-6.
[6] Sharafi S, Rahdar S, Jelvay S, Naseri Z, Maghsoudi F, Mobarak S, et al. Factors Affecting the Satisfaction of Medical Students in Iran With Virtual Education During the COVID-19 Pandemic. 2024;9(4):318-29.
[7] Tafazzoli R, Hosein MS. The Relationship between Managers Leadership Style with using information Technology in school of bandar jask. Journal of Educational Leadership Research. 2019;3(12):149-73.
[8] Barqi I, Mousavi S, Mousavizadeh M. study of ICT adoption as innovation in Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences founded on Concern Based Adoption Model (CBAM). Journal of Academic Librarianship and Information Research. 2012;46(1):83-.
[9] Ahmadian N, Parsaee F, Shabani A, Ahmadian N. Information and communication Technology Strategic Planning for Islamic Azad University using the Balanced Score card. Journal of Future Studies Management. 2013;23(4):27-41.
[10] Azizinezhad B, Abbaszade M, S A. Examining the satisfaction status of students with the establishment of information communication technology in universities. Iranian Student Conference on Information Technology 1392.
[11] Ahmadi S. Examining the relationship between emotional intelligence and self-regulated learning strategies with academic satisfaction and academic achievement [master’s thesis]. Shiraz (Iran): Shiraz University. 2009.
[12] Jalili K MB, Ghalei A. Investigating the relationship between the use of information technology and the satisfaction of students [master's thesis]. Urmia University, Faculty of Agriculture. 2013.
[13] Molavi M, Feyzollahzadeh A. Investigating the relationship between information technology utilization and student satisfaction and productivity in the Faculty of Economics and Management of Urmia University. Proceedings of the 4th International Conference on Economics, Management, Accounting with a Value Creation Approach. 2016.
[14] Mirzaei P, B G. Applying information technology with the aim of customer satisfaction. Proceedings of the 8th International Conference on Accounting and Management and the 5th Conference on Entrepreneurship and Open Innovations. 2017(4).