تاثیر آموزش به روش برگشتی بر خودکارآمدی و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 مربی گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

4 دانشیار و متخصص قلب و عروق، گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2025.89491.1503

چکیده

مقدمه و هدف: خودکارآمدی بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران نارسایی قلبی تأثیرگذار است. آموزش به روش برگشتی برای افزایش درک بیماران از آموزش طراحی شده است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش به روش برگشتی بر خودکارآمدی و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می­باشد.
مواد و روش‏ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی 62 بیمار واجد شرایط مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان های امام رضا(ع) و قائم(عج) مشهد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، آموزش خودمراقبتی به صورت انفرادی به روش برگشتی به مدت 4-3 روز اجرا شد و گروه کنترل آموزش روتین را دریافت کردند. پرسشنامه خودکارآمدی قلبی سالیوان قبل از مداخله و یک ماه پس از ترخیص توسط بیماران تکمیل شد و نیز میزان بستری مجدد آنها یک ماه پس از ترخیص ارزیابی شد. سپس داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 25 تحلیل آماری شد.
یافته‏ ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و مخدوش کننده همگن بودند. قبل از مطالعه، میانگین نمره خودکارآمدی در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (0.05<P). بعد از مداخله، در گروه مداخله میانگین نمره خودکارآمدی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (0.001>P). دو گروه از نظر میزان بستری مجدد در طول یک ماه بعد از مداخله تفاوت معنی­داری نداشتند (0.70=P)
نتیجه‏ گیری: آموزش به روش برگشتی خودکارآمدی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را بهبود می­بخشد لذا این روش جهت آموزش به این بیماران جهت ارتقاء خودکارآمدی و سلامتی آنها توصیه می­شود.

کلیدواژه‌ها


[1] Beghini A, Sammartino AM, Papp Z, von Haehling S, Biegus J, Ponikowski P, Adamo M, Falco L, Lombardi CM, Pagnesi M, Savarese G. 2024 update in heart failure. ESC heart failure. 2025 Feb;12(1):8-42.
[2] Karimi P, Mohammadi MA, Dadkhah B, Mozaffari N. The relationship between caregiver contributions to self-care and quality of life in heart failure patients in Ardabil hospitals in Ardebil-Iran. International Journal of Africa Nursing Sciences. 2023 1;18:100511
[3] Zare-Kaseb A, Zeydi AE, Bakhtiari-Dovvombaygi H, Nazari AM. Effects of education based on teach-back methods on self care and quality of life of the patients with heart failure: a systematic review. BMC Cardiovascular Disorders. 2024 ;24(1):1-3
[4] Mesbahi H, Kermansaravi F, Kiyani F. The Effect of Teach-Back Training on Self-Care and Readmission of Patients with Heart Failure. Medical-Surgical Nursing Journal. 2020 1;9(3).
[5] Saadatian M, Yoosefian N, Saravi FK, Yaghoubinia F. The effect of the teach-back method on illness perception and self-efficacy in patients with coronary artery disease. Med Surg Nurs J. 2022 1;11(1):1-9
[6] Vatmasari RA, Putra KR, Windarwati H. Effect of Web-Based Education on Self-efficacy and Self-care Ability in Heart Failure Patients. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 2025 1;30(1):53-60
[7] Chen AMH, Yehle KS, Albert NM, Ferraro KF, Mason HL, Murawski MM, et al. Relationships between health literacy and heart failure knowledge, self-efficacy and self-care adherence. Journal of Research in Social and Administrative Pharmacy. 2014: 10: 378–386
[8] Nuraeni A, Sugiharto F, Anna A, Sari E, Mirwanti R, Trisyani Y, Emaliyawati E. Self-efficacy in self-care and its related factors among patients with coronary heart disease in Indonesia: a rasch analysis. Vascular Health and Risk Management. 2023 31:583-93.
[9] Jahanshahi F, Abyaneh NA, Abyaneh EE. Investigating the effect of peer education on Self-Efficacy in patients with heart failure in selected hospitals of Saveh County. International Journal of Medical Research & Health Sciences. 2016;5(11):630-5
[10] Yang M, Kondo T, Adamson C, Butt JH, Abraham WT, Desai AS, Jering KS, Kober L, Kosiborod MN, Packer M, Rouleau JL. Knowledge about self‐efficacy and outcomes in patients with heart failure and reduced ejection fraction. European Journal of Heart Failure. 2023;25(10):1831-9
[11] Ahmadzadeh K, Farshidi H, Nikparvar M, Ezati-Rad R, Mahmoodi M. The relationship between health literacy level and quality of life in heart failure patients. Journal of Health Literacy. 2021; 6(2):61-8
[12] Oh S, Choi H, Oh EG, Lee JY. Effectiveness of discharge education using teach-back method on readmission among heart failure patients: A systematic review and meta-analysis. Patient Education and Counseling. 2023;107:107559
[13] Dinh TT, Bonner A, Clark R, Ramsbotham J, Hines S. The effectiveness of the teach-back method on adherence and self-management in health education for people with chronic disease: a systematic review. JBI Evidence Synthesis. 2016;14(1):210-47
[14] Hagenhoff BD, Feutz C, Conn VS, Sagehom KK, Moranville‐Hunziker M. Patient education needs as reported by congestive heart failure patients and their nurses. Journal of advanced nursing. 1994 ;19(4):685-90.
[15] Rafiee F, Shahpoorian F, Naasher Z, Azarbaad M, Hosseini F. The Importance of Learning Needs of CHF Patients from Patients' and Nurses' Perspective. Iran Journal of Nursing (IJN). 2009; 22(57): 19-30 [Persian]
[16] Sullivan MD, LaCroix AZ, Russo J, Katon WJ. Self-efficacy and self-reported functional status in coronary heart disease: a six-month prospective study. Journal of Psychosomatic medicine. 1998; 60(4): 473-8
[17] Aghamohammadi T, Maddah Ss, Mohammadi Sf, Dalvandi A, Khaleghipour M. The impact of self-management program on self-efficacy of elderly patients with heart failure. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. (2017);14(12): 1013-1023
[18] Farahaninia M, Hoseinabadi TS, Raznahan R, Haghani S. The teach-back effect on self-efficacy in patients with type 2 diabetes. The Review of Diabetic Studies: RDS. 2021 May 1;16(1):46
[19] Bagheri Saveh MI, AshkTorab T, Borz Abadi Farahani Z, Zayeri F, Zohari Anboohi S. The realationship between selfefficacy and self-care behaviours in chronic heart failure. Advances in Nursing and Midwifery. 2013;22(78):17-26.
[20] Peyman N, Shahedi F, Abdollahi M, Doosti H, Zadehahmad Z. Impact of self-efficacy strategies education on self-care behaviors among heart failure patients. The Journal of Tehran University Heart Center. 2020;15(1):6
[21] White M, Garbez R, Carroll M, Brinker E, Howie-Esquivel J. Is "teach-back" associated with knowledge retention and hospital readmission in hospitalized heart failure patients? The Journal of cardiovascular nursing. 2013; 28(2): 137-46
[22] Brown M-M, M. Mack K, E. Guzzetta C, Tefera E. The feasibility of using teach-back to reinforce discharge instructions and its influence on the number of 30-day readmissions of heart failure patients. Heart & lung: the journal of critical care. 2014; 43: 379-387  

]23[ Shahbaz A, Hemmati-Maslakpak M. Relationship of self-care behaviors with hospital readmission in people with heart failure. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2017.10;6(2):24-33