تاثیر آموزش مجازی بر سبک زندگی سالم زنان باردار: یک مطالعه تجربی براساس تئوری خودکارآمدی بندورا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

2 مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

3 مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

10.22038/nnj.2025.83127.1462

چکیده

زمینه و هدف: اتخاذ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، استراتژی مهمی برای دستیابی به پیامدهای مطلوب بارداری و موثر بر سلامت آینده مادر و فرزند اوست آموزش مجازی بستر یاددهی یادگیری از راه دور مزایای زیادی دارد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی سبک زندگی بر اساس تئوری خود کارآمدی بندورا در زنان باردار انجام شده است.
روش کار:این مطالعه نیمه تجربی در سال 1399 بر روی 90 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان فردوس انجام شد.زنان دارای معیارهای ورود با تخصیص تصادفی ساده در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفته که گروه مداخله، آموزش مجازی سبک زندگی بر اساس تئوری خود کارآمدی بندورا در طول 4 هفته به صورت دو بار در هفته در مرکز بهداشت دریافت نمودند و گروه شاهد نیز مراقبت های روتین را دریافت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر استفاده شد که قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شدند. تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss نسخه20 انجام گردید.
یافته ها: نمره سبک زندگی قبل از مداخله درگروه مداخله (60/10 ± 11/93) و در گروه شاهد (29/9 ± 93/94) بود که تفاوت معنی داری نداشتند(38/0=p). نمره سبک زندگی بلافاصله بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت(001/0>P) .
نتیجه گیری: آموزش مجازی سبک زندگی بر اساس تئوری خود کارآمدی باعث تاثیرات مثبت در سبک زندگی زنان باردار شده است.

کلیدواژه‌ها