ارزیابی سوالات آزمون چهارگزینه ای درس آمار زیستی نظری داروسازی با به کار گیری مدل لجیت چند جمله ای کلاس پنهان در تحلیل حساسیت گروه بندی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

2 گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2025.84982.1469

چکیده

مقدمه: مطالعات مختلف اعتبار و قابلیت اعتماد سؤالات آزمون را ارزیابی کرده‌اند و نشان داده‌اند که استفاده از سؤالات با سطوح دشواری مختلف کیفیت ارزیابی را بهبود می‌بخشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی سوالات آزمون چهارگزینه ای درس آمار زیستی نظری داروسازی با به کار گیری مدل کلاس پنهان در تحلیل حساسیت گروه بندی دانشجویان می باشد.
روش‌ کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی نتایج آزمون 101 دانشجوی داروسازی که درس آمارزیستی را طی سال تحصیلی 1403-1402 گذرانده بودند، تحلیل شد. آزمون پایان ترم شامل 30 سؤال چهار گزینه‌ای، متناسب با سرفصل درس آمار زیستی نظری طراحی شده بود. دانشجویان براساس نمره نهایی درس گروهبندی شدند ضرایب دشواری و تمیز برای سؤالات محاسبه شد. مدل لجیت چند جمله ای کلاس پنهان برای داده کاوی آموزشی و تحلیل حساسیت گروه بندی دانشجویان استفاده شد.
یافته‌ها: گروه بندی دانشجویان بر اساس چارکهای نمره آزمون پایان ترم انجام شد و سپس مدل کلاس پنهان بر اساس سوالات آزمون و معدل دانشجویان برازش داده شد که توافق کامل بین گروه بندی بر اساس چارکها و نتایج مدل کلاس پنهان مشاهده شد. ضریب تمیز 15 سوال از 30 سوال متوسط به بالا بود اما ضریب دشواری 19 سوال بیشتر از 0.8 بود که نشان دهنده آسان بودن این سوالات برای دانشجویان داروسازی می باشد. α=0.05 برای آزمونها در نظر گرفته شد.
نتیجه گیری:ارزیابی و بازنگری مستمر سؤالات آزمون می‌تواند موجب ارتقا آزمونها، استراتژی‌های تدریس و در نتیجه یادگیری فراگیران در درس آمار زیستی گردد.

کلیدواژه‌ها