صلاحیت های بالینی مورد نیاز پرستاران در رابطه با بحران کووید 19 و عوامل تاثیرگذار بر این صلاحیت ها: یک مطالعه مرور سیستماتیک

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشکده پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایران

10.22038/nnj.2024.79201.1443

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: همه‌گیری کووید 19 نشان داده است که یک اولویت مهم برای پیشرفت آموزش پرستاری این است که اطمینان حاصل شود پرستاران صلاحیت ارائه مراقبت مؤثر در طول یک بیماری همه‌گیر یا بحران های دیگر را دارند. این مطالعه با هدف تعیین صلاحیت های بالینی مورد نیاز پرستاران در رابطه با بحران کووید 19 و تعیین عوامل موثر بر این صلاحیت‌ها انجام شد.
روش‌کار: برای انجام این طرح از مرور سیستماتیک استفاده شد. ابتدا جستجوی کلید واژه های صلاحیت بالینی، کووید 19 و پرستار، در عنوان و چکیده مقالات موجود در پایگاه های داده PubMed ، Scopus ، web of science، و با استفاده از عملگرهای AND و ORانجام شد.
یافته ها: تعداد 10 مطالعه مرتبط وارد مطالعه حاضر شدند . بر اساس یافته های حاصل از این مرورسیستماتیک، صلاحیت های بالینی مورد نیاز پرستاری در مراقبت از بیماران مبتلا به کووید19 در 4 بعد قرار می گیرد: دانش و تجربه، توانایی پیشگیری، توانایی آماده سازی، توانایی مراقبتی و نجات. عوامل موثر بر این صلاحیت ها عبارتند از: سطح تحصیلات، سابقه کاری، تجربه کار در بخش های عفونی یا ایزوله ، سن، جنس، مرتبه شغلی، تجربه تمرین مهارتهای اورژانسی.
نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان داد که پرستاران در بعد دانش، تجربه و آمادگی در برابر بحران کووید19 عملکرد ضعیف تا متوسطی دارند، بنابراین برنامه‌های آموزشی و توسعه مهارت‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که پرستاران بتوانند جهت ارائه بهترین مراقبت و پیشگیری توانمند گردند.
کلمات کلیدی: صلاحیت بالینی، کووید 19، پرستار، مرور سیستماتیک،

کلیدواژه‌ها