تفاوت های جنسی در پیامدهای قلبی- عروقی ابتلا به کووید-19: مرور روایتی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 Mashhad University Of Medical Sciences

2 دانشکده پرستاری قوچان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2024.76807.1426

چکیده

مقدمه و هدف: عفونت کووید-19 بطور عمده منجر به نارسایی تنفسی در موارد شدید می شود، با اینحال آسیب های قلبی- عروقی نیز مسئول درصد بالایی از موارد مرگ و میر بیماری به حساب می آید. این مقاله به مرور تفاوت های جنسی در پیامد های قلبی- عروقی ابتلا به کووید-19 می پردازد.
مواد و روش ها: در این مرور روایتی مقالات منتشر شده فارسی و انگلیسی در پایگاه های معتبر علمی شامل PubMed, Scopus, Google scholar با کلید واژه های کووید- 19، کرونا ویروس، تفاوت های جنسی، جنسیت، بیماری های قلبی- عروقی و معادل انگلیسی آنها از سال 2019 تا 2023 مورد جستجو قرار گرفت. از مجموع 180 مقاله جستجو شده 62 مقاله انتخاب شد.
یافته ها: عفونت کووید-19 منجر به درگیری های قلبی- عروقی متعدد مثل آسیب های حاد میوکارد، میوکاردیت، کاردیومیوپاتی استرسی و غیره می شود. بنظر می رسد که تفاوت در وضعیت قلبی- عروقی در حالت سلامت و بیماری بین دو جنس می تواند یکی از فاکتورهای مهم دخیل در تفاوت شدت و مرگ و میر ناشی از کووید باشد. ویژگی های اجتماعی- فرهنگی متفاوت بین زن و مرد و همچنین موقعیت های منحصر به زنان از قبیل حاملگی، زایمان و شیردهی نیز می توانند بر آسیب پذیری زنان تاثیر مهمی داشته باشند.
نتیجه گیری: آگاهی و شناخت بهتر از پیامدهای قلبی- عروقی و پاسخ های پاتولوژیک متفاوت ناشی از بیماری کووید بین دو جنس می تواند نقش مهمی در پیشبرد و طراحی استراتژی های مناسب هر جنس در پیشگیری، ارزیابی بالینی و درمان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها