پیشگیری از افسردگی و اندوه پس از زایمان با مکمل های غذایی: یک مطالعه مروری

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران

2 دانشکده طب ایرانی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

3 استادیارگروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران .

10.22038/nnj.2024.76476.1425

چکیده

اندوه و افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع روانی است. مطالعات زیادی که در زمینه تاثیر درمان‌های مکمل و جایگزین برای اختلالات خلقی انجام شده است، نشان می‌دهد که استقبال بیشتری از ترکیبات غیردارویی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر مروری بر مکمل‌های غذایی در پیشگیری از افسردگی و اندوه پس از زایمان است.
مواد و روش: این مطالعه مرور ، جهت یافتن مطالعات مرتبط، پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Magiran, SID, Cochrane, SIS ,PsycINFO , Medline, Scopus ,Google Scholar با استفاده از کلید واژه‌های پیشگیری، پیشگیری از افسردگی، افسردگی بعد از زایمان، مکمل های غذایی، اندوه پس از زایمان و ترکیب آن با عملگرهای AND و OR به زبان های فارسی و انگلیسی از سال 1996 تا2021 مورد جستجو قرار گرفت.
یافته ها: در این مطالعه 7 مقاله وارد مطالعه شد. نتایج بررسی مقالات نشان دادکه استفاده از مکمل‌های غذایی از جمله رایحه درمانی با اسانس پرتقال،کپسول بهارنارنج، کپسول روغن گل مغربی، بسته مکمل غذایی طراحی شده، مکمل سلنیوم در پیشگیری از افسردگی و اندوه پس از زایمان موثر است و در خصوص تاثیر مکمل امگا-3 بر خلق افسرده استفاده از پروتکل های مختلف در روش مطالعه منجر به اختلاف نتایج در مطالعات مختلف شده است.
نتیجه گیری: نتایج مقالات مورد بررسی در این مطالعه، استفاده از مکمل های غذایی در پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان و اندوه زایمانی به میزان متوسط موثر و امیدوارکننده است اما هنوز نیاز اساسی برای ایجاد یک مکمل غذایی با انعطاف پذیری در برابر تغییرات خلقی دوره بعد از زایمان وجود دارد.

کلیدواژه‌ها