اثرات روش های آموزشی مبتنی بر تیم و مبتنی بر وظیفه در حیطه بالین بر نتایج حاصل از ارزشیابی بالینی در دانشجویان رشته اتاق عمل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

2 دانشیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

3 دانشجوی دکتری آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

10.22038/nnj.2024.77866.1435

چکیده

مقدمه و هدف: : امروزه کسب مهارت ها در محیط بالینی و دستیابی دانشجویان به شایستگی ها و صلاحیت های بالینی لازم بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا با توجه به چالش های متعدد موجود در محیط بالینی اتاق عمل این مطالعه با هدف تعیین اثرات روش های آموزشی مبتنی بر تیم و مبتنی بر وظیفه در حیطه بالین بر نتایج حاصل از ارزشیابی بالینی در دانشجویان رشته اتاق عمل انجام شد.
مواد و روش‏ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در پاییز سال 1402 بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم 5 رشته تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. در این مطالعه دانشجویان به روش جورسازی در دو گروه آموزشی مبتنی بر تیم و مبتنی بر وظیفه قرار گرفتند. پس از اجرای فرایند آموزش در محیط اتاق عمل، با استفاده از چک لیست ارزشیابی بالینی دانشجویان اتاق عمل، داده های مربوط به مطالعه جمع آوری شد. همچنین تجزیه و تحلیل این داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
یافته ‏ها: در این مطالعه 44 درصد (22 نفر) از دانشجویان مرد و 56 درصد (28 نفر) از آنها زن بودند. بر اساس یافته ها میانگین نمره کل حاصل از ارزشیابی بالینی دانشجویان در گروه آموزشی مبتنی بر وظیفه برابر با 44/221 و در گروه آموزشی مبتنی بر تیم برابر با 84/205 بود که اختلاف بین این نمرات از لحاظ آماری معنی دارد بود (001/0>p)
نتیجه‏ گیری: به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر بیشتر روش آموزشی مبتنی بر وظیفه بر روی عملکرد بالینی، سطح مهارت ها و نمرات حاصل از ارزشیابی آنان می باشد. لذا استفاده از این روش آموزشی در راستای افزایش سطح مهارت های دانشجویان و بهبود عملکرد آنان در محیط بالینی پیشنهاد می گردد.

کلیدواژه‌ها


Hanani S, Sadati L, Saraf N, Khazaei AA, Khazaei AA, Kambozia K, et al. Investigating the Effect of the Task-Based Educational Method on Operating Room Technologist Students Speed of Action in Iran University of Medical Sciences. Paramedical Sciences and Military Health. 2023;17(2):37-44.
[2].    Mortazavi S, SHARIFIRAD GR, Khoshgoftar MA. Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Teachers and Learners of Saveh Hospitals in 2019: A Descriptive Study. 2020.
[3].    Fazel N, Yazdi Moghadam H, Elhani F, Pejhan A, Koshan M, Ghasemi MR, et al. The nursing experiences regarding to clinical education in emergency department: A qualitative content analysis in 2012. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2017;24(2):97-106.
[4].    Meyer R, Van Schalkwyk SC, Prakaschandra R. The operating room as a clinical learning environment: An exploratory study. Nurse education in practice. 2016;18:60-72.
[5].    Azarabad S, Zaman S, Nouri B, Valiee S. Frequency, causes and reporting barriers of nursing errors in the operating room students. Research in Medical Education. 2018;10(2):18-27.
[6].    Carifa L, Goodin HJ. Using games to provide interactive perioperative education. AORN journal. 2011;94(4):370-6.
[7].    Sharif M, Mirbagher Ajorpaz N, Arandian N. Effects of Mastery Learning Model on Clinical Competencies in the Operating Room Students. Community Health Journal. 2017;10(3):11-8.
[8].    Bahadori H, Imani B, Amiri MH. The effects of task-based learning and mentorship on the perceived surgical competency and clinical education condition of surgical technology students. Nursing and Midwifery Studies. 2022;11(3):183-9.
[9].    Satoh M, Fujimura A, Sato N. Competency of Academic Nurse Educators. SAGE open nursing. 2020;6:2377960820969389.
[10].  Norouzi N, Imani B. Clinical education stressors in operating room students: a qualitative study. Investigación y Educación en Enfermería. 2021;39(1).
[11].  Jung JH, Kim HJ, Kim J-S, editors. Comparison of nursing performance competencies and practical education needs based on clinical careers of operating room nurses: A cross-sectional study. Healthcare; 2020: MDPI.
[12].  Masodi Alavi N, Mirbagher N, Aghajani M. Effect of Learning Mastery Model in Clinical Education of Nursing Students: A Systematic Review. Development Strategies in Medical Education. 2019;6(2):50-62.
[13].  Abolghasemi M, Zeighami M, Sharifirad G. Analysis of Team-based Learning (TBM) components in Medical Education. Educational Administration Research. 2023;14(55):85-102.
[14].  Burgess A, van Diggele C, Roberts C, Mellis C. Team-based learning: design, facilitation and participation. BMC Medical education. 2020;20(2):1-7.
[15].  Burgess A, Matar E, Roberts C, Haq I, Wynter L, Singer J, et al. Scaffolding medical student knowledge and skills: team-based learning (TBL) and case-based learning (CBL). BMC Medical Education. 2021;21(1):238.
[16].  Mohsenzadeh A, Alilu L, Habibzadeh H, Rasouli J, Dashti F. The Effect Of Modified Team-Based Learning Method On Management Skills Of Urmia Emergency Medical Personnel In Trauma Patients. Nursing And Midwifery Journal. 2021;19(5):366-77.
[17].  Sadati L, Hannani S, Sarraf N, Azadi N. Comparison of task-based learning and current method of teaching on the knowledge and practice skill of surgical technologists in Iran University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences. 2020;13(3):213-9.
[18].  Mangeli M, Sabzevari S, Noohi E. TaskBased Learning: A Strategy for Integration of Knowledge and Performance in Medical Education. Strides in Development of Medical Education. 2015;12(2):292-306.
[19].  Vakani F, Jafri W, Ahmad A, Sonawalla A, Sheerani M. Task-based learning versus problem-oriented lecture in neurology continuing medical education. JCPSP: Journal of the College of Physicians and Surgeons--Pakistan. 2014;24(1):23.
[20].  Büyükkarcı K. A critical analysis of task-based learning. 2009.
[21].  Roshanzadeh M, Toleyat M, Mohammadi S. Clinical evaluation tool for operating room students: Development and measurement of reliability and validity. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15(15):98-110.
[22].  Akbary M, Kargozar S. Team based learning: An innovative teaching method in preclinic course of restorative dentistry and its impact on the students’ clinical skills, Mashhad dental school. Journal of Dental Medicine. 2016;29(2):136-43.
[23].  Aksay E, Sahin H, Kiyan S, Ersel M. Current status of emergency residency training programs in Turkey: after 14 years of experience. European Journal of Emergency Medicine. 2009;16(1):4-10.
[24].  Promes SB, Chudgar SM, Grochowski COC, Shayne P, Isenhour J, Glickman SW, et al. Gaps in procedural experience and competency in medical school graduates. Academic Emergency Medicine. 2009;16:S58-S62.
[25].  OS K. Starting basic and advanced, cardiac and trauma, life support program’s will improve the emergency medical service in Iraq. Middle East Journal of Emergency Medicine. 2007;7(2).
[26].  Al-Dabbagh SA, Al-Taee WG. Evaluation of a task-based community oriented teaching model in family medicine for undergraduate medical students in Iraq. BMC medical education. 2005;5(1):1-12.
[27].  Douglas SR, Kim M. Task-based language teaching and English for academic purposes: An investigation into instructor perceptions and practice in the Canadian context. TESL Canada Journal. 2014:1-.
[28].  Gera M, Rathod U, Karra-Aly A, Aluckal E, Abraham A. Team Based Learning Vs Problem Based Learning in Medical Education: A Systematic Review. Eastern Journal of Medical Sciences. 2023:1-6.
[29].  Ghiyasvandian S, Haji Mohammad Hoseini M, Asayesh H, Sadeghi R, Azadeh M, Parvaresh Masoud M. The effect of team-based learning on students' learning and motivation of Students of medical emergency in the triage lesson. Horizons of Medical Education Development. 2021;12(1):43-34.
[30].  Mohebi S, GHARLIPOUR Z, Rahbar A, Rajati F, Matlabi M. Evaluation of the effect of application of team-based learning method on learning and satisfaction of public health students in the health education and communication course. 2018.
[31].  Arani ZA, Hoseini MHM, Afra LG, Mohammadzade M. The effect of teaching on team-based learning and group discussion on learning and academic motivation of operating room students in the technology of gastrointestinal surgery lesson. Journal of Nursing and Midwifery Sciences. 2019;6(2):72.