بررسی وجود سندرم دزدی شریانی در یک بیمار: گزارش موردی

نوع مقاله : گزارش کوتاه

نویسندگان

1 ایران، مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی

2 استادیار گروه داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2024.77366.1431

چکیده

مقدمه و هدف:
نارسایی مزمن کلیه باعث آسیب دائمی پارانشیم کلیه و بروز عوارض می‌شود. درمان در مراحل پیشرفته از طریق همودیالیز و پیوند کلیه امکان‌پذیر است و همودیالیز رایج‌ترین روش درمانی است. دسترسی عروقی شریانی وریدی با ریسک بروز سندرم سرقت مرتبط با دیالیز (DASS) همراه است که عوارضی نظیر از دست دادن بافت یا اندام و افزایش مرگ و میر را به همراه دارد. سندرم استیل یا DASS با شناسایی و مدیریت سریع قابل درمان است اما آزمایشات عینی برای پیش بینی و جلوگیری از DASS وجود ندارد و در صورت بروز آن، مداخلات اندوواسکولار و یا جراحی های مختلف باید در نظر گرفته شود.

مواد و روش‏ها:
بیمار آقای 49 ساله، دارای فیستول شریانی وریدی بین شریان رادیال و ورید سفالیک در دیستال ساعد دست راست، از حدود یک ماه پیش بیمار در هنگام همودیالیز دچار کرامپ و درد در دست می‌شده است. بیمار در زمان مراجعه دچار تورم، سردی و بی حسی در نوک انگشتان بوده و به توصیه متخصص برای بررسی های تکمیلی به بخش بررسی های غیر تهاجمی بیمارستان مراجعه کرده بود.

یافته‏‌ها:
با انجام تست‌های تشخیصی، تشخیص نهایی فوق تخصص عروق مبنی بر سندرم تونل کارپال بود.

نتیجه‏ گیری:
با نظر متخصص محترم و تست‌های الکترودیاگنوزیس، تشخیص نهایی بیمار سندرم تونل کارپال (CTS) گذاشته شد و بیمار جراحی شد. بعد از جراحی، علائم بیمار بهبود یافت.

کلیدواژه‌ها