اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تغییر رفتار غربالگری سرطان دهانه رحم در معلمان زن شهر مینودشت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشگاه علوم پزشکی گلستان

3 دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

4 دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

10.22038/nnj.2024.76006.1424

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام رفتار غربالگری سرطان دهانه رحم در معلمان زن شهر مینودشت انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی120نفر از معلمان زن شهر مینودشت به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. طراحی برنامه آموزشی بر اساس نتایج پیش مداخله صورت گرفت. آموزش در مدت یک ماه با روشها و مواد آموزشی مناسب در خصوص رفتار غربالگری سرطان دهانه رحم صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه در سه مرحله قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در هر دو گروه تکمیل شد. داده ها به وسیله آزمونهای توصیفی و تحلیلی(آزمون اندازه مکرر و Anova ، t- test (در نرم افزار19 SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: بعد از اجرای برنامه آموزشی، اختلاف معنی داری در نمره سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله ایجاد شد (001/0>P). قصد انجام آزمایش پاپ اسمیر نیز در گروه مداخله به طور معنی داری بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0>P). اما این مداخله تاثیر معنی داری در افزایش انجام رفتار در زنان مورد مطالعه نداشت.
نتیجه گیری: مداخله آموزشی براساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند بر قصد انجام آزمایش پاپ اسمیر موثر باشد اما جهت تغییر رفتار پیشگیری کننده پایدار، انجام تحقیقات با زمان بیشتر و بر اساس سایر الگوهای آموزشی پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها