مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و درمان شناختی- رفتاری با رویکرد مشاوره‌ای بر میزان اضطراب زنان باردار پرخطر مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهر سنندج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

2 کارشناس ارشد آموزش روانپرستاری، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

3 دکتری آمار، دانشیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

4 دکتری بهداشت جامعه، استادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

چکیده

مقدمه: بارداری پرخطر عبارت است از یک بارداری که در آن به هر دلیلی سلامت مادر و جنین به خطر می‌افتد و موجب اضطراب می‌شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش شناختی- رفتاری (CBT: Cognitive-Behavioral Therapy) و سخنرانی بر میزان اضطراب زنان باردار پرخطر در شهر سنندج انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی است، در ارتباط با 144 زن باردار پرخطر 24 تا 35 هفته مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر سنندج در سال 1397 انجام شد. برای انتخاب نمونه‌ها، شهر به پنج منطقه تقسیم گردید و بر‌اساس بیشترین آمار زنان باردار پرخطر، شش مرکز به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در هر مرکز نیز واحدهای مورد نظر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. پیش از مداخله به‌منظور ارزیابی نمره اضطراب، پرسشنامه Spielberger تکمیل گردید. سپس نمونه‌ها به سه گروه شناختی- رفتاری (48 نفر)، سخنرانی (48 نفر) و کنترل (48 نفر) تقسیم شدند. در ادامه، گروه شناختی- رفتاری به چهار گروه 12 نفره و گروه سخنرانی به دو گروه 24 نفره تقسیم گردیدند. مداخله در جلسات 90 تا 120 دقیقه‌ای به‌صورت دو بار در هفته برای هر گروه شناختی- رفتاری و یک بار در هفته برای هر گروه سخنرانی به مدت چهار هفته انجام شدند. گروه کنترل نیز مراقبت‌های معمول بارداری را دریافت کرد. چهار هفته پس از مداخله، مجدداً پرسشنامه Spielberger توسط پژوهشگر برای گروه‌ها تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و آزمون‌های آماری کروسکال- والیس (KruskalWallis)، کای دو، T زوجی، توکی، تحلیل کوواریانس و آنالیز واریانس یک‌طرفه انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند کهمیزان اضطراب در سه گروه سخنرانی، شناختی- رفتاری و کنترل قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشت (05/0<P). همچنین، پس از مداخله میزان اضطراب در گروه کنترل نسبت به قبل از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>)؛ اما در دو گروه سخنرانی (05/0P<) و شناختی- رفتاری (05/0P<) تفاوت معناداری به‌دست آمد و اضطراب در گروه شناختی- رفتاری نسبت به گروه‌های کنترل و سخنرانی کاهش بیشتری داشت.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان دادند که آموزش با رویکرد شناختی- رفتاری و شیوه سخنرانی بر کاهش اضطراب دوران بارداری تأثیر داشته است که تأثیر آموزش با رویکرد شناختی- رفتاری بیشتر بوده است؛ از این رو می‌توان گفت که در روش‌های سخنرانی و شناختی- رفتاری، مادران توانایی بیشتری را برای مدیریت اضطراب خود کسب می‌کنند و از پرداختن به افکار یا رفتاری که منجر به افزایش اضطراب در آن‌ها می‌گردد، اجتناب می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


  1. Yuksel F, Akin S, Durna Z. Prenatal distress in Turkish pregnant women and factors associated with maternal prenatal distress. J Clin Nurs. 2014; 23(1-2):54-64.
  2. Din ZU, Ambreen S, Iqbal Z, Iqbal M, Ahmad S. Determinants of antenatal psychological distress in Pakistani women. Noro Psikiyatr Ars. 2016; 53(2):
    152-7.
  3. Ghazavi H, Ahadi M, Aghasi Yazdi Z, Behzadmehr A. Anxiety in pregnancy. J Raze Behzistan. 2008; 17(35):19-21. [in Persian]
  4. John T, Spong Catherine Y. Management of high-risk pregnancy: an evidence-based approach. 5th ed. New Jersey: Blackwell Publishing; 2007.
  5. Cunningham F. Williams obstetrics. Trans: Ghazi Jahani B, Ghotbi R. Tehran: Golban; 2014. [in Persian]
  6. Field T, Diego M, Hernandez-Reif M, Figueiredo B, Deeds O, Ascencio A, et al. Comorbid depression and anxiety effects on pregnancy and neonatal outcome. Infant Behav Dev. 2010; 33(1):23-9.
  7. Chuang LL, Lin LC, Cheng PJ, Chen CH, Wu SC, Chang CL. The effectiveness of arelaxation training program for women with preterm labour on pregnancy outcomes. Int J Nurs Stud. 2012; 49(3):257-64.
  8. Babanazari L, Kafi M. Relationship of pregnancy anxiety to its different periods, sexual satisfaction and demographic factors. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2008; 14(2) 206-13. [in Persian]
  9. Lee AM, Lam SK, Sze Mun Lau SM, Chong CS. Prevalence, course, and risk factors for antenatal anxiety and depression. Obstet Gynecol. 2007; 110(5):
    1102-12.
  10. Hernandez-Martinez C, Val VA, Murphy M, Busquets PC, Sans JC. Relation between positive and negative maternal emotional states and obstetrical outcomes. Women Health. 2011; 51(2):124-35.
  11. Rico MA, Rodríguez AJ, Díez SM, Real MC. Análisis de la relación entre riesgo gestacional y ansiedad materna. Progresos Obstetr Ginecol. 2010; 53(7):273-9.
  12. James DK, Steer PJ, Weiner CP, Gonik B, Robson SC. High-risk pregnancy: management options. Cambridge: Cambridge University Press; 2017.
  13. Bayrampour H, McDonald S, Tough S. Risk factors of transient and persistent anxiety during pregnancy. Midwifery. 2015; 31(6):582-9.
  14. Martini J, Petzoldt J, Einsle F, Beesdo-Baum K, Hofler M, Wittchen HU. Risk factors and course patterns of anxiety and depressive disorders during pregnancy and after delivery. J Affect Disord. 2015; 175:385-95.
  15. 15.Waqas A, Raza N, Lodhi HW, Muhammad Z, Jamal M, Rehman A. Psychosocial factors of antenatal anxiety and depression in Pakistan: is social support a mediator. PloS One. 2015; 10(1):e0116510.
  16. Rezaee R, Framarzi M. Predictors of mental health during pregnancy. Iran J Nurs Midwifery Res. 2014; 19(7):45-50. [in Persian]
  17. Biaggi A, Conroy S, Pawlby S, Pariante C. Identifying the women at risk of antenatal anxiety and depression. J Affect Disord. 2016; 191:62-77.
  18. Helbig A, Kaasen A, Malt UF, Haugen G. Maternal psychological distress and placental circulation in pregnancies after a previous offspring with congenital malformation. PLoS One. 2014; 9(1):e86597.
  19. Bandelow B, Sher L, Bunevicius R, Hollander E, Kasper S, Zohar J, et al. Guidelines for the pharmacological treatment of anxiety disorders, obsessive-compulsive disorder and posttraumatic stress disorder in primary care. Int J Psychiatry Clin Pract. 2012; 16(2):77-84.
  20. Li AW, Goldsmith C. The effects of yoga on anxiety and stress. Altern Med Rev. 2012; 17(1):21-35.
  21. Gleeson PB, Pauls JA. Obstetrical physical therapy review of the literature. Phys Ther. 1988; 68(11):1699-702.
  22. Escribano B, Quero I, Feijoo M, Tasset I, Montilla P, Tunez I. Role of noise and music as anxiety modulators: Relationship with ovarian hormones in the rat. Appl Animal Behav Sci. 2014; 152:73-82.
  23. Glover V. Maternal depression, anxiety and stress during pregnancy and child outcome; what needs to be done. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol. 2014; 28(1):25-35.
  24. Shabani H. Educational and developmental skills (methods and techniques of teaching). 3th ed. Tehran: Center for Human Sciences Research and Development; 2011. [in Persian]
  25. Adib-Hajbaghery M, Afazel MR. A comparison of the effects of instructional methods on satisfaction, anxiety and learning of nursing students. Future Med Educ J. 2011; 4(3):11-5. [in Persian]
  26. Martin-Gronert MS, Ozanne SE. Maternal nutrition during pregnancy and health of the offspring. Biochem Soc Trans. 2006; 34(Pt 5):779-82. 
  27. Solati M, Javadi R, Hosseini Teshnizi S, Asghari N. Desirability of two participatory methods of teaching, based on students' view point. Hormozgan Med J. 2010; 14(3):191-7. [in Persian]
  28. Figueiredo B, Conde A. Anxiety and depression symptoms in women and men from early pregnancy to 3 months postpartum: parity differences and effects. J Affect Disord. 2011; 132(1-2):146-57.
  29. Arch JJ, Dimidjian S, Chessick C. Are exposure-based cognitive behavioral therapies safe during pregnancy? Arch Womens Ment Health. 2012; 15(6):445-57.
  30. Saisto T, Halmesmaki E. Fear of childbirth: a neglected dilemma. Acta Obstet Gynecol Scand. 2003; 82(3):201-8.
  31. Salehi F, Pourasghar M, Khalilian A, Shahhosseini Z. Comparison of group cognitive behavioral therapy and interactive lectures in reducing anxiety during pregnancy: a quasi experimental trial. Medicine. 2016; 95(43):e5224.
  32. Rapee RM, Schniering CA, Hudson JL. Anxiety disorders during childhood and adolescence: origins and treatment. Annu Rev Clin Psychol. 2009; 5:311-41.
  33. Shayeghian Z, Tabatabaey SK, Seddighi Looye E. Effect of maternal anxiety during third trimester on pregnancy outcomes and infants' mental health. J Hayat. 2008; 14(4):57-65. [in Persian]
  34. Mighty HE, Fahey AJ. Obesity and pregnancy complications. Curr Diab Rep. 2007; 7(4):289-94.
  35. Sebire NJ, Jolly M, Harris JP, Wadsworth J, Joffe M, Beard RW, et al. Maternal obesity and pregnancy outcome: a study of 287,213 pregnancies in London. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001; 25(8):1175-82.
  36. Mohaddesi H, Bahadory F, Khalkhali H, Baghi P. Comparison of quality of life in low risk pregnant with high risk pregnant women in perinatology clinic of Kowsar ward Shahid Motahari Hospital in Urmia. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Facul. 2013; 21(4):69-95. [in Persian]
  37. Jabbari Z, Hashemi H, Haghayegh SA. Survey
    on effectiveness of cognitive behavioral stress management on the stress, anxiety and depression of pregnant women. Health Syst Res. 2013; 8(7):1342-8. [in Persian]
  38. Aslami E, Alipour A, Aghayusefi A, Najib F. Assessing the effectiveness of mindfulness-based Islamic–spiritual schemas on anxiety of mothers pregnancy and infants physiological health. Quart J Health Psychol. 2016; 4(14):129-40. [in Persian]