بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد تکنولوژیست های جراحی در زمینه اصول اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران : مطالعه مقطعی سال ۱۴۰۲

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 استادیار پرستاری، گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

4 استادیار گروه آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

10.22038/nnj.2025.87561.1485

چکیده

مقدمه و هدف: اعتباربخشی بیمارستانی یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی کیفیت خدمات درمانی است که اجرای موفق آن وابسته به آگاهی، نگرش مثبت و عملکرد مناسب کارکنان درمانی، به‌ویژه تکنولوژیست‌های جراحی می‌باشد. این مطالعه با هدف سنجش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد تکنولوژیست‌های جراحی بیمارستان‌های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شناسایی نیازهای آموزشی آنان انجام شد.
مواد و روش‏ها: پژوهش به‌صورت توصیفی-مقطعی و با مشارکت 183 تکنولوژیست منتخب به روش نمونه‌گیری تصادفی از 9 بیمارستان انجام شد. داده‌های آگاهی و نگرش با پرسشنامه استاندارد و عملکرد با چک‌لیست محقق‌ساخته جمع‌آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 20 و روش های آماری توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار مورد پردازش قرار گرفتند.
یافته ‏ها: نتایج نشان داد 89/88% از بیمارستان‌ها آگاهی خوب از اصول اعتباربخشی داشتند، بیشترین میانگین مربوط به مطهری (37/85) و علی‌اصغر (36/71) بود. با این حال، 77/77% نگرش منفی داشتند که کمترین نمره در فیروزگر ثبت شد. عملکرد کلی ضعیف تا متوسط بود (میانگین 17/33±6/96)، با 5 بیمارستان در سطح متوسط و 4 بیمارستان ضعیف. ارتباط معناداری بین آگاهی یا نگرش با جنسیت مشاهده نشد، اما تحصیلات بالاتر با آگاهی بیشتر و مدرک کاردانی با نگرش مثبت‌تر همراه بود. سن و سابقه کار ارتباط معنی‌داری نشان نداد.
نتیجه‏ گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر عدم تطابق میان دانش، نگرش و عملکرد میتواند بر کیفیت خدمات جراحی وایمنی بیمار تاثیر منفی بگذارد.  لذا طراحی برنامه‌های آموزشی، اصلاح نگرش‌ها و تدوین دستورالعمل‌های نظارتی برای ارتقای عملکرد ضروری است. 

کلیدواژه‌ها


[1]        Lupo TJASC. A fuzzy framework to evaluate service quality in the healthcare industry: An empirical case of public hospital service evaluation in Sicily. 2016;40:468-78.
[2]        Atinga RA, Abekah‐Nkrumah G, Domfeh KAJIJoHCQA. Managing healthcare quality in Ghana: a necessity of patient satisfaction. 2011.
[3]        Araujo CA, Siqueira MM, Malik AMJIJfQiHC. Hospital accreditation impact on healthcare quality dimensions: a systematic review. 2020;32(8):531-44.
[4]        Tashayoei N, Raeissi P, Nasiripour AAJJotEPHA. Challenges of implementation of hospital accreditation in Iran: an exploratory factor analysis. 2020;95(1):1-10.
[5]        Agarwal RJQDM. A guideline for quality accreditation in hospitals. 2010:88-95.
[6]        El-Jardali F, Jamal D, Dimassi H, Ammar W, Tchaghchaghian VJIJfQiHC. The impact of hospital accreditation on quality of care: perception of Lebanese nurses. 2008;20(5):363-71.
[7]        Vatankhah S, Salemi A. A study on evaluation system of hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences using balance score cards, Tehran, Iran. 2010.
[8]        Greenfield D, Braithwaite JJIjfqihc. Health sector accreditation research: a systematic review. 2008;20(3):172-83.
[9]        Park I, Jung Y, Suk SJJoHA. The perception of healthcare employees and the impact of healthcare accreditation on the quality of healthcare in Korea. 2017;6(6):20-7.
[10]      Numminen O, Leino‐Kilpi H, Van der Arend A, Katajisto JJInr. Nursing students and teaching of codes of ethics: an empirical research study. 2009;56(4):483-90.
[11]      Vahidi R, Kaffashi S, Narimani M, Sadeghifar J, Raadabadi M, Nazari A, et al. Correlation between knowledge and satisfaction of patients from patient-physician relationship. 2013;2(3):66-73.
[12]      Mir-Habibi F, Salsali M, Nasrabadi TJIJoN. “Short Comunication” The Effect of Clinical Nursing Services Accreditation Training on the Knowledge and Attitude of Nurses. 2017;30(109):80-7.
[13]      Mousavi S, Zaeemipour M, Zali MJJoN, War Pw. Evaluate Nurses' Capability Based on Accreditation Standards by Nursing Administrators at AJA-Military Hospitals During 2011. 2012;19:14-9.
[14]      Tabrizi JS, Azami-Aghdash S, Abdollahi L, Daemi A, Fard KY, Valizadeh S, et al. Required Infrastructures to Implement Accreditation in Iran: The Perspective of Top Managers of the Teaching Hospitals in Tabriz and Ardabil University of Medical Sciences. 2013;4(2):29-34.
[15]      Bahmani J KM, et al. Examining the knowledge and attitude of the executive management team of Abadan and Khorramshahr hospitals regarding hospital accreditation in 2017 [In Persian]. ElmNet Scientific Journal/Conference Proceedings. 2017.
[16]      Chaghary M, Ameryoun A, Ebadi A, Saffari M. Training and Motivational Needs of Nursing Staffs about the Hospital Accreditation Standards. 2015.
[17]      Azami S, Tabrizi J, Abdollahi L, Yari Fard K, Kabiri N, Valizadeh S, et al. Knowledge and attitude of top managers toward accreditation in Tabriz and Ardabil teaching hospitals. 2012;3(2):7-15.
[18]      Sadeghi T, Gholamhoseinni N, Khoshab H, Karami M, Nouhi E, Sabzevari SJQJoNM. Assessment managers’ and hospital staff knowledge and attitude to accreditation. 2016;5(2):9-17.
[19]      Hinchcliff R, Greenfield D, Moldovan M, Westbrook JI, Pawsey M, Mumford V, et al. Narrative synthesis of health service accreditation literature. 2012;21(12):979-91.
[20]      Hadi L LS, et al. . Knowledge, attitude, and perspectives of nurses regarding hospital accreditation and its effect on quality of patient care in Imam Khomeini Hospital, Sarab. [In Persian]. Sabzevar University of Medical Sciences Journal. 2015.
[21]      Azami Aghdash S ea. Impact of hospital accreditation on service quality from the perspective of senior hospital managers. [In Persian]. Journal of Health Care Management and Technology, University of Medical Sciences, Urmia. 2015.
[22].     Kakemam E, Rajabi MR, Raeissi P, Ehlers LH. Attitudes Towards Accreditation and Quality Improvement Activities Among Hospital Employees in Iran: A Quantitative Study. J Multidiscip Healthc. 2020;13:799-807.
[23]     Hussein M, Pavlova M, Ghalwash M, Groot W. The impact of hospital accreditation on the quality of healthcare: a systematic literature review. BMC Health Serv Res. 2021;21(1):1057.
[24]     Dashti Kalantar R, Asadizaker M, Azizi-Fini I, Yadollahi S. Perceived Stress and Anxiety of Healthcare Providers Before and After a Hospital Accreditation Program in Ahvaz City, Iran. Journal of Client-Centered Nursing Care. 2023;9(2):157-66.
[25]     Mirhabibi S, Salsali M, Mahvash S, Nasrabadi AN. Short report: The effect of accreditation training of clinical nursing services on nurses’ knowledge and attitude. Iranian Journal of Nursing. 2017;30(109):80 7
[26]     Raeisi A, Shoarbaghchi Z, Mohammadi M. Challenges of the third generation hospital accreditation program from the perspective of accreditation executives in Isfahan city. Health Information Management. 2021;18(2):53 9
[27].     Ghodsi Z, Hojjatoleslami SJP-S, Sciences B. Knowledge of students about Patient Rights and its relationship with some factors in Iran. 2012;31:345-8.
[28]    Karimyar Jm, Hojat M, Karami Z. Evaluation Students Awareness Of Patients’rights In Clinical Students Of Jahrom Medical University. 2015.
[29]     Khalaf SK, Al-Asadi JN, Abed AH, Shami S, Al-Shamry HJIJMPS. Knowledge and attitudes towards patient’s rights among health care providers in primary care health centers in Basrah. 2014;4:7-14.
[30]    Basiri Moghadam K, Basiri Moghadam M, Moslem A, Ajam Zibad H, Jamal FJTHoMS. Health providers and patients' awarness on patient bill of rights and its observing rate in 22 Bahman Hospital. 2011;17(1):45