تاثیر روزه داری بر میزان اضطراب امتحانی، نگرانی و افکار منفی دانشجویان

نوع مقاله: اصیل

نویسندگان

1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران

2 گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه:اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است، که اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب ﻣﯽشود. بدون تردید ترس از امتحان بین دانشجویان رایج بوده و ‌مهمترین علت آن، نتیجه‌ای است که از امتحان بدست می‌آید. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط روزه داری با اضطراب امتحانی و عوامل مرتبط آن انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی_تحلیلی بوده که در آن 272 پرسشنامه بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول، در آخرین روز امتحانی هر رشته و ورودی توزیع شد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب امتحانی TAI بود، که اضطراب، نگرانی و افکار منفی در مورد امتحان را مورد ارزیابی قرار ﻣﯽدهد. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نرم افزار spss21 ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮفتند.
یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه اضطراب امتحان در بین دانشجویان در 18% موارد کم، 41.9% متوسط، 31.5% شدید و 8.5% دارای اضطراب امتحانی بسیار شدید بودند. دانشجویان دختر از اضطراب امتحانی بیشتری رنج می برند(p=0.001 و t=4.16). همچنین شدت اضطراب امتحان در دانشجویان غیر خوابگاهی(p=0.002 و t=3.13) و کسانی که از محل برگزاری امتحانات رضایت نداشتند(p=0.001 و t=3.39) بیشتر بود. همچنین بین روزه داری با اضطراب امتحانی ارتباط آماری معناداری وجود نداشت(p=0.01 و t=2.814).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که روزه داری بر میزان اضطراب امتحانی دانشجویان، مرتبط می باشد. بنابراین ترویج این فریضه می تواند باعث ایجاد آرامش روانی در بین دانشجویان شود. شناسایی سایر عوامل موثر در بهبود عملکرد دانشجویان، در مطالعات آینده پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها