مروری بر دوره دکتری تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی (PhD) به دوره پزشکی (MD) در سایر کشورها؛ ضرورت، شواهد موجود و برنامه پیشنهادی در ایران

نوع مقاله: مروری

نویسندگان

1 الف.دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ب.دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 استاد ایمنی‌شناسی پزشکی، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

4 دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

5 دانشیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

6 استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

7 استادیار باکتری‌شناسی پزشکی، گروه میکروب‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

8 استادیار ژنتیک پزشکی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

9 دانشجوی دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی، گروه بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

10 استاد، گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: از منظر آکادمیک، تفاوت در ماهیت برنامه‌های آموزشی دوره‌های پزشکی عمومی و دکتری تخصصی (PhD: Doctor of Philosophy)‌ علوم پایه پزشکی، یک امر طبیعی و واضح می‌باشد؛ از این رو لازم است جهت ارائه بهتر خدمات بالینی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، ارتباط مؤثرتری بین این دو گروه برقرار شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مروری بر شواهد دوره دکتری تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی (PhD) به دوره پزشکی (MD: Doctor of Medicine) در سایر کشورها و ارائه پیشنهاداتی به‌منظور راه‌اندازی این دوره در ایران انجام شد.
مواد و روشها: مقالات موجود انجام‌شده طی سال‌های 1960 تا 2019 با استفاده از کلیدواژگان "PhD"، "MD" و "PhD to MD Course" به‌تنهایی و در ترکیب با واژگان "Curriculum"، "Program" و "Course" در پایگاه‌های Scopus، Web of Science،PubMed  و Google Scholar جستجو گردیدند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت در رابطه با تشویق فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی جهت ورود به دوره دکتری تخصصی در راستای ارتقای خدمات بالینی مؤثر واقع شده است و می‌توان از تجربه آن در زمینه ورود فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی به دوره پزشکی استفاده نمود. همچنین با توجه به وجود دوره PhD به MD در برخی از دانشگاه‌های معتبر دنیا می‌توان با درنظرگرفتن نحوه آموزش پزشکی در ایران، دوره مذکور را در برخی از دانشگاه‌های معتبر داخلی راه‌اندازی و اجرا کرد.
نتیجهگیری: به نظر می‌رسد راه‌اندازی دوره PhD به MD در کشور در قالب یک دوره چهار ساله پس از آزمون ورودی طراحی‌شده از دروس علوم پایه پزشکی می‌تواند زمینه ارتباط مؤثر بین علوم پایه و بالین، بهبود کیفیت تحقیقات در حوزه علوم پزشکی و افزایش انگیزه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی را فراهم آورد.
 

کلیدواژه‌ها


  1. Safari S, Safari E, Sarmadi M, Farajollahi M. The investigation of strategic planning models of universities (a case study: Iran’s Higher education). Educ Strateg Med. 2017; 10(5):397-406.
  2. Hosseini Nejad Z, Arabzadeh SA. Internal assessment of performance of medical major instruction in admission years 1994 to 1998. Strid Dev Med Educ. 2013; 3(2):102-10.
  3. Burns MK. Comprehensive system of assessment to intervention using curriculum-based assessments. Intervent Sch Clin. 2002; 38(1):8-13.
  4. Karle H. Global standards and accreditation in medical education: a view from the WFME. Acad Med. 2006; 81(12):S43-8.
  5. Brass LF, Akabas MH, Burnley LD, Engman DM, Wiley CA, Andersen OS. Are MD–PhD programs meeting their goals? An analysis of career choices made by graduates of 24 MD–PhD programs. Acad Med. 2010; 85(4):692-701.
  6. Restifo LL, Phelan GR. The cultural divide: exploring communication barriers between scientists and clinicians. Dis Model Mech. 2011; 4(4):423-6.
  7. Mehić B. Bridging between basic medical science and clinical practice. Bosn J Basic Med Sci. 2012; 12(1):3.
  8. Gray ML, Bonventre JV. Training PhD researchers to translate science to clinical medicine: closing the gap from the other side. Nature Med. 2002; 8(5):433.
  9. Koniaris LG, Cheung MC, Garrison G, Awad WM Jr, Zimmers TA. Perspective: PhD scientists completing medical school in two years: looking at the Miami PhD-to-MD program alumni twenty years later. Acad Med. 2010; 85(4):687-91.
  10. Raymond Sr JR, Kerschner JE, Hueston WJ, Maurana CA. The merits and challenges of three-year medical school curricula: time for an evidence-based discussion. Acad Med. 2015; 90(10):1318-23.
  11. Alamri Y. The combined medical/PhD degree: a global survey of physician-scientist training programmes. Clin Med. 2016; 16(3):215-8.
  12. Ryan PM. From bench to bedside: experiencing the transition from scientist to medical student. Int J Med Stud. 2017; 5(3):104-6.
  13. Raymond JR Sr, Kerschner JE, Hueston WJ, Maurana CA. The merits and challenges of three-year medical school curricula: time for an evidence-based discussion. Acad Med. 2015; 90(10):1318-23.
  14. Grover A, Niecko-Najjum LM. Building a health care workforce for the future: more physicians, professional reforms, and technological advances. Health Aff. 2013; 32(11):1922-7.
  15. Stewart PM, Bryan S, Dukes P, van Oudheusden HL, Walker R, Maxwell PH. What happens to clinical training fellows? A retrospective study of the 20 years outcome of a Medical Research Council UK cohort. BMJ Open. 2012; 2(4):e001792.
  16. Lockyer JM, Brzezina S, Thake J, Beck PL, Hollenberg MD, Hemmelgarn B, et al. Clinician scientists in Canada: supporting innovations in patient care through research. Ottawa, Canada: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2016.
  17. Abdollahi SH, Bakhshi H, EbrahimiShahmabadi H, SoltaniNejad A. The medical students' viewpoints in achieving clinical objectives of medical education program in Rafsanjan university of medical sciences in 2010: a short report. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2017; 15(11):1077-86.
  18. Finnerty EP, Chauvin S, Bonaminio G, Andrews M, Carroll RG, Pangaro LN. Flexner revisited: the role and value of the basic sciences in medical education. Acad Med. 2010; 85(2):349-55.
  19. Norman G. The basic role of basic science. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2012; 17(4):453-6.
  20. Javadinia SA, Karimi G, Abedini MR. Training and evaluation in medicine effective or ineffective: establishing an educational culture based on community health priorities. Iran J Med Educ. 2014; 14(2):187-8.
  21. Alibeik MR, Kharabati Neshin M. A survey on scientometrics indicators of articles citing to researchers affiliated to Iranian type-one universities of medical sciences in web of science database during 2010-2014. Health Inform Manag. 2017; 14(4):146-80.
  22. Emami SM, Rasouli Nejad M, Changiz T, Afshin Nia F, Zolfaghari B, Adibi P. Interns' View about basic medical sciences: their knowledge and attitude to national comprehensive exam and basic medical courses in Isfahan university of medical sciences. Iran J Med Educ. 2000; 1(1):21-5.
  23. 3-Year PhD-to-MD program. Columbia. Available
    at: URL: https://www.ps.columbia.edu/education/
    academic-programs/doctoral-degree-programs/3-year-phd-md-program
    ; 2019.