بررسی عوامل آموزشی موثر بر تمایل دانشجویان پزشکی نسبت به مهاجرت به خارج از کشور در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مشهد در سال 1402

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات ، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه ازاد اسلامی ، مشهد، ایران

10.22038/nnj.2025.86032.1478

چکیده

مقدمه و هدف: مهاجرت دانشجویان پزشکی یکی از چالش‌های بزرگ نظام‌های آموزشی و بهداشتی در کشورهای در حال توسعه است. این پدیده می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی  قرار گیرد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر تمایل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مشهد به مهاجرت به خارج از کشور انجام شد.
مواد و روش‏ها: در این پژوهش مقطعی-تحلیلی، دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد مشهد در مقاطع مقدمات بالینی،کارآموزی و کارورزی به روش سهمیه ای وارد مطالعه شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ای با روایی و پایایی تایید شده ( آلفای کرونباخ : 0/87)، استفاده شد و همچنین اطلاعات جمعیت شناسی  شرکت کنندگان نیز جمع آوری شده و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.
یافته ‏ها: 173 دانشجوی پزشکی با  میانگین سنی  24/71 سال که 64/62% ایشان خانم بودند وارد مطالعه شدند. تحلیل‌ها نشان داد که عواملی همچون نبود شایسته سالاری در سیستم های آموزش کشور، به روز نبودن برنامه های درسی، امکانات آموزشی ناکافی، شرایط ناعادلانه حین تحصیل و وجود تبعیض در پذیرش امتحانات دستیاری کشور، و همچنین شرایط آموزشی و کاری بهتر دوران رزیدنتی در کشور مقصد، و معتبر نبودن مدرک تحصیلی اخذ شده در کشور مقصد پس از بازگشت به ایران با تمایل به مهاجرت ارتباط معنادار (P<0.05  ) داشتند.
نتیجه گیری: در مورد نتایج اصلی مطالعه می توان بیان داشت نبود شایسته‌سالاری، به‌روز نبودن برنامه‌های درسی، امکانات ناکافی آموزشی، و شرایط ناعادلانه حین تحصیل در ایران به‌عنوان عوامل دافعه و شرایط بهتر آموزشی در کشورهای مقصد به‌عنوان عامل جذب برای مهاجرت شناخته شدند. برای کاهش تمایل به مهاجرت، ضروری است که فرصت‌های عادلانه برای پیشرفت تحصیلی و علمی ایجاد شود، و زیرساخت‌های آموزشی تقویت شوند.

کلیدواژه‌ها


[1 ]       Gray T. Publish and FlSalimi, K., Studying the degree of Tehran university student's tendency to educational migration and factors affecting it. Faculty of Literature and Humanities. 2019, Dissertation for the MA of Social Science Research, University of Kharazmi ….
[2 ]       Javaheri, F. and S. Serajzadeh, Leaving Behind The Home: A Study On The Attitudes Of University Students Towards Migration To Foreign Countries. 2006.
[3 ]       Medical System Organization [MSO]: www. asriran.com; 2019
[4 ]       Afzal, S., I. Masroor, and G. Shafqat, Migration of health workers: a challenge for health care system. Journal of the College of Physicians and Surgeons Pakistan, 2012. 22[9): p. 586.
[5 ]       Kazemi, S., Why do physicians migrate? Views and experiences of medical interns. Journal of Population Association of Iran, 2022. 17(33): p. 335-363.
[6 ]       Hajian, S., et al., Factors influencing the migration intention of health professionals in low-and-middle income countries: Critical review with a theoretical model. Journal of Contemporary Medical Sciences, 2020. (6) 6
[7 ]       Adovor, E., et al., Medical brain drain: how many, where and why Journal of Health Economics, 2021. 76: p. 102409.
[8 ]       Taherahmadi, M., et al., Iranian medical students' tendency to migrate and its associated factors. BMC Med Educ, 2023. 23(1): p. 232.
[9 ]       Bolandemat K, Mohammadi SH. Why elites refrain from migration: representation of academic identity. Strateji-ye Farhang Journal. 2015;8(31):127-53. (in Persian )
[10 ]     Gandomkar, R., et al., Developing and validating a national set of standards for undergraduate medical education using the WFME framework: the experience of an accreditation system in Iran. BMC Medical Education, 2023. 23(1): p. 379.
[11 ]     Mohassesi, T., et al. Examining factors influencing accreditation decisions. in The Ottawa Conference on Medical Education.2022Agu. 2022.
[12 ]     Emami Razavi, S.H., et al., Challenges of physicians working long in deprived areas in Iran. Payavard Salamat, 2021. 15(3): p. 224-234.
[13 ]     Alizadeh, S., A. Namazi, And M. Sigarchian, The Midwifery Students’opinion About Their Professional Future. 2014.
[14 ]     Asadi, H., et al., Factors influencing the migration of Iranian healthcare professionals: A qualitative study. PLoS One, 2018. 13 (6): p. e0199613.
[15 ]     Hossain, N., et al., Physicians’ migration: perceptions of Pakistani medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 2016. 26 (8): p. 696-701.
[16 ]     Sheikh, A., et al., Physician migration at its roots: a study on the factors contributing towards a career choice abroad among students at a medical school in Pakistan. Globalization and health, 2012. 8: p. 1-11.
[17 ]     Shahraki, M. and S. Ghaderi, Projecting the shortages and surpluses of general practitioners in Iran. 2021.
[18 ]     Dubas-Jakóbczyk, K., et al., Exploring satisfaction and migration intentions of physicians in three university hospitals in Poland. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020. 17(1): p. 43.
[19 ]     Almeida, G., Health Workers Perception and Migration in the Caribbean Region. Department of Health System and Services (HSS), Pan American Health Organization/Regional Office of the World Health Organization, 2019.
[20 ]     Apostu, S.-A., V. Vasile, and R. Chivu, The analysis of push factors in case of physicians migration from Romania. LUMEN Proceedings, 2020. 14: p. 467-482.
[21 ]     Vadahaier A, Eshraqi A. Tendency toward migration abroad in the Iranian medical community: a qualitative study. Journal of Research and Planning in Higher Education. 2023;25(2):23-42. [in Persian ]
[22 ]     Asadi, H., et al., Factors affecting intent to immigration among Iranian health workers in 2016. Electronic physician, 2017. 9(6): p. 4669.
[23 ]     Bagheri Lankarani, K., A. Kalateh Sadati, and S. Ghahramani, Reason for General Practitioners’ Reluctance to Pursue Residency Programs in Iran: A Grounded Theory. Iranian Journal of Culture and Health Promotion,2022. 5(4): p. 567-573.
[24 ]     Ghahramani, S., et al., Factors contributing to the burnout of the faculties of a medical university in Iran: A cross‐sectional study. Brain and Behavior, 2024. 14(1): p. e3384.