TY - JOUR ID - 18963 TI - تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی در خودمراقبتی از بیماری آنفلوانزا در مدارس ابتدایی شهر مشهد: مطالعه کارآزمایی بالینی قبل و بعد JO - نوید نو JA - NNJ LA - fa SN - 2645-5919 AU - رئیسی, ندا AU - بزرگی, زهرا AU - چارقچیان خراسانی, الهام AU - قدسیخواه, فاطمه AU - پیمان, نوشین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه الزهرا، تهران ،ایران AD - الف.دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ب.مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آمار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - الف.استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ب.مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 24 IS - 78 SP - 11 EP - 20 KW - خودکارآمدی KW - خودمراقبتی KW - آنفلوانزا DO - 10.22038/nnj.2021.54925.1257 N2 - مقدمه: آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که بیشتر در مدارس دیده می‌شود و می‌توان با آموزش و خودمراقبتی میزان آن را کاهش داد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی در خودمراقبتی از بیماری آنفلوانزا در مدارس ابتدایی شهر مشهد طراحی شده است.مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی قبل و بعد در سال 1397 روی 64 دانش‌آموز دختر پایه ششم دبستان انجام شد که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از بین دبستان‌های شهر مشهد انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه دموگرافیک، پرسش‌نامه خودکارآمدی استاندار شوارتز و پرسش‌نامه محقق‌ساخته خودمراقبتی آنفلوانزا بود. مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی طراحی و در 4 جلسه آموزشی 45 دقیقه‌ای اجرا شد. بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی، پرسش‌نامه‌ها تکمیل شدند. درنهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 24 و آزمون‌های آماری تی و کای اسکوئر تجزیه‌‌و‌تحلیل شدند.یافته‌ها: میانگین نمره خودکارآمدی قبل از مداخله آموزشی 4.4±1.6 بود که پس از مداخله آموزشی به 7.2±3.4 رسید و اختلاف آماری معناداری بین آن‌ها مشاهده شد (0/01=P) . همچنین میانگین نمره خودمراقبتی آنفلوانزا قبل از مداخله آموزشی بود 5.5±11.9 که پس از مداخله آموزشی به5.6±12.6رسید و اختلاف آماری معناداری بین آن‌ها مشاهده شد (0.01=P ).نتیجه‌گیری: طبق نتایج، طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی موجب افزایش خودمراقبتی آنفلوانزا در دانش‌آموزان می‌شود. UR - https://nnj.mums.ac.ir/article_18963.html L1 - https://nnj.mums.ac.ir/article_18963_efab6de8ebe3d046f7a9dfaff00c0317.pdf ER -