%0 Journal Article %T بررسی انگیزه فرزندآوری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان %J نوید نو %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2645-5919 %A نیازی, آذین %A مرادی, مریم %A نورآوران فیض آبادی, مریم %A قاسمی اصل, شیما %A بشیری, مهرناز %A صالحی, فریبا %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 25 %N 84 %P 44-56 %! بررسی انگیزه فرزندآوری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان %K فرزندآوری %K انگیزه باروری %K دانشجو %K باروری %K ترجیحات باروری %R 10.22038/nnj.2023.71135.1385 %X مقدمه و هدف: انگیزه های فرزندآوری به عنوان محرک اولیه رفتار باروری است. دانشجویان می توانند منشا تغییرات مثبتی برای افزایش انگیزه فرزندآوری و تشکیل خانواده باشند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین انگیزه فرزندآوری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان طراحی شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر روی 200 نفر از دانشجویان دختر و پسر واجد شرایط دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه ترجیحات باروری میلر (1995) و پرسشنامه انگیزه های باروری میلر (1995) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 16) در دو قالب توصیفی و تحلیلی در سطح معناداری کمتر از 5%آنالیز شد.یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 2.25±22.8 سال بود. 52درصد دانشجویان مرد و 48درصد زن بودند. بین میل به فرزندآوری و ترس از والد شدن، چالش های مراقبتی ارتباط معکوس و معناداری مشاهده شد(p<0.01). بین تعداد دلخواه فرزند دختر با لذت بارداری، تولد و کودکی، احساس نیاز و بقا، استرس والدین، ترس از والد شدن ارتباط معناداری مشاهده شد (p<0.01). تعداد دلخواه فرزند با دیدگاه سنتی و چالش های مراقبتی رابطه معکوس و معناداری داشت اما با احساس نیاز و بقا رابطه مستقیم و معناداری داشت. زمان دلخواه ازدواج تا تولد اولین فرزند(ماه) با انگیزه های منفی بارداری رابطه معنادار و معکوسی داشت(p<0.01). نتیجه گیری: با افزایش انگیزه های مثبت باروری در افراد میل به فرزندآوری و تعداد دلخواه فرزند افزایش و فاصله دلخواه بین ازدواج تا تولد فرزند اول در آنان کاهش می یابد. %U https://nnj.mums.ac.ir/article_22171_eb58ebf722d574e8dd9c694e39a06a9a.pdf