%0 Journal Article %T رضایت بیماران از خدمات آزمایشگاهی بالینی و عوامل مرتبط با آن در بخش-های سرپایی و بستری بیمارستان پنج آذر گرگان %J نوید نو %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2645-5919 %A حسینی, سیده سمیه %A میرشکار, زهرا %A مهربخش, زهرا %A آیت اللهی, علی اصغر %A حسینی, سیده صدیقه %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 25 %N 81 %P 37-45 %! رضایت بیماران از خدمات آزمایشگاهی بالینی و عوامل مرتبط با آن در بخش-های سرپایی و بستری بیمارستان پنج آذر گرگان %K رضایت بیماران %K خدمات آزمایشگاهی بالینی %K بیماران سرپایی %K بستری %R 10.22038/nnj.2022.60443.1311 %X مقدمه: یکی از مؤلفه ­های خدمات مراقبت­ های بهداشتی مؤثر، اندازه­ گیری میزان رضایت بیماران است. رضایت بیمار، ادراک بیمار از مراقبت دریافتی در مقایسه با مراقبت مورد انتظار است. از این رو ارزیابی میزان رضایت بیماران اهمیت دارد. هدف این مطالعه تعیین رضایت ­بیماران ‌از ­­‌خدمات آزمایشگاهی بالینی و عوامل مرتبط با آن در بخش­های سرپایی و بستری بیمارستان پنج آذر گرگان می­باشد.مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تعداد ۵۴۹ بیمار بخش­های بستری و سرپایی مراجعه­ کننده به آزمایشگاه بیمارستان پنج آذر در سال 1398، به روش نمونه ­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نیاز  مطالعه با استفاده از یک پرسشنامه 23 سؤالی شامل مشخصات فردی، نحوه ارائه خدمات به بیماران و امکانات محیط آزمایشگاه به روش مصاحبه حضوری تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم­ افزار Spss نسخه 22 در سطح معنی­داری  ۰۵/۰ با دو روش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ­ها: از بین ۵۴۹ بیمار مورد مطالعه با میانگین و انحراف معیار سنی ­۲۰/۱۸±۵۱/۳۸، ۱/۵۶% مرد و ۹/۵۹% دارای سواد ابتدایی و زیر دیپلم، ۸/۸۷% دارای بیمه بوده و از بین افراد بستری ۶/۸۳% کمتر از یک هفته بستری بودند. ۹/۸۸% افراد در بخش بستری و مابقی سرپایی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره رضایت در بعد خدمات ۸۵/۵ ± ۳۲/۴۱، در بعد محیط ۶۲/۲ ± ۰۲/۱۵و نمره کل رضایتمندی ۳۱/۶ ± ۳۴/۵۶ به دست آمد. در بعد خدمات از بین متغیرهای موجود تنها در متغیر وضعیت بیمه و در بعد محیط تنها در متغیرهای دفعات بستری و مدت بستری اختلاف معنی­ داری از نظر آماری مشاهده شد (P<0/05).نتیجه گیری: بیماران از خدماتی چون پاسخگویی پرسنل، رعایت نوبت در پذیرش، نحوه برخورد پرسنل آزمایشگاه با بیماران، مهارت نمونه ­گیری در انجام آزمایش و فاکتورهای محیطی چون نظافت سرویس ­های بهداشتی آزمایشگاه، امکانات رفاهی، موقعیت مناسب و قابل دسترس آزمایشگاه رضایتمندی­ نسبی داشتند. %U https://nnj.mums.ac.ir/article_20405_8f240a04237a2cd4cfcda65c887bffbc.pdf