%0 Journal Article %T مقایسه تدریس درس فیزیولوژی غدد و تولیدمثل به دو روش سنتی و ادغام با یافته‌های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی گناباد: نگرش و یادگیری %J نوید نو %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2645-5919 %A فانی, معصومه %A داودیان, نجمه %A مقیمیان, مریم %A خواجویان, نسیم %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 23 %N 76 %P 44-51 %! مقایسه تدریس درس فیزیولوژی غدد و تولیدمثل به دو روش سنتی و ادغام با یافته‌های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی گناباد: نگرش و یادگیری %K آموزش %K دانشجویان پزشکی %K فیزیولوژی %K نگرش %K یادگیری %R 10.22038/nnj.2020.50811.1224 %X مقدمه: رابطه دروس علوم پایه پزشکی با مباحث بالینی موضوع مهمی است و کمک زیادی به یادگیری طولانی‌مدت دانشجویان، فهم مفاهیم بالینی، تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌کند. هدف از اجرای این مطالعه، مقایسه نگرش و یادگیری دانشجویان پزشکی نسبت به دو روش سنتی و ادغام‌یافته درس فیزیولوژی غدد و تولیدمثل است. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال تحصیلی 1398-1399 روی 50 دانشجوی پزشکی ترم 3 در دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. دانشجویان به‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. پس از تدریس مطالب تئوری برای تمام دانشجویان، فقط یک گروه در بخش‌های کلینیکال بیمارستان حاضر و با پایه فیزیولوژیک بیماری‌ها آشنا شدند. در پایان نظرات تمام دانشجویان با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد بررسی و بر اساس امتحان پایان‌ترم میزان یادگیری آن‌ها سنجیده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته‌ها: مقایسه نگرش و انگیزه در گروهی که علاوه بر آموزش تئوری، در جلسات بیمارستان نیز حضور داشتند (4/6 ± 7/61، 9/5 ± 9/49)، نسبت به گروه دیگر (8/8 ± 1/47، 5/6 ± 5/40) نشان‌دهنده افزایش علاقه و بهبود نگرش آن‌ها بود. همچنین رضایتمندی از برگزاری دوره در بیمارستان، نمره مطلوب بیشتر از 5/3 را کسب کرد. گروهی که در جلسات بیمارستان حضور داشتند، توانستند نمرات بهتری کسب کنند، ولی نتایج حاصل معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، نگرش و علاقه زیاد دانشجویان نسبت به ادغام درس فیزیولوژی نشان می‌دهد حضور در بیمارستان همراه با آموزش تئوری می‌تواند به افزایش انگیزه و بهبود دیدگاه دانشجویان نسبت به دروس علوم پایه کمک زیادی کند. %U https://nnj.mums.ac.ir/article_17672_0b3c0aed167f521a21438774ada1213c.pdf