@article { author = {salehnezhad, azam sadat and Peyman, Nooshin and moravejjifar, mahin}, title = {A review of the effect of educational interventions on vision care in patients}, journal = {Navid No}, volume = {25}, number = {84}, pages = {57-71}, year = {2023}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2645-5919}, eissn = {2645-5927}, doi = {10.22038/nnj.2023.68635.1373}, abstract = {Background and Purpose:Vision disorders are one of the most important health problems that cause a huge financial burden and loss of productivity. Examining educational interventions in terms of content, educational methods, and its impact seems necessary in order to find information gaps in this field.Method:This study was looking for an answer to the question that by focusing on the levels of prevention in the field of vision care, what methods were patient education intervention studies based on? Using search terms related to PICO such as eye disease, patient education, PubMed, Scopus,Web of Science,Google Scholar, irandoc, medlib, Magiran, SID databases were used for searching. The inclusion criteria were clinical trial studies in the field of vision care with any type of educational intervention from 2004 to 2021.Findings:This review study was organized using the PRISMA statement and 14 studies were selected from a total of 7898 studies.13 studies were in prevention level 2 and 3 and focused on diabetic retinopathy, cataract and glaucoma.One study on the first level of prevention and one study on preoperative care education were found. In the educational method,only one study based on educational theories was found, and the rest included face-to-face education,individual counseling,group and multimedia methods.Result:Education of visually impaired patients is an integral part and one of the most important health interventions.Examining the content and educational methods can help in providing better and more effective educational programs.According to the review,educational interventions in vision care, especially at the first level of prevention,seem limited and necessary.}, keywords = {Keywords: eye care,Eye Diseases,Patient Education}, title_fa = {بررسی تاثیر مداخلات آموزشی بر مراقبت از بینایی در بیماران}, abstract_fa = {چکیده :زمینه و هدف: اختلالات بینایی یکی از معضلات مهم بهداشتی است که بار مالی عظیم و از دست رفتن بهره وری را به‌همراه دارد. بررسی مداخلات آموزشی از نظر محتوا، روش‌های آموزشی و تاثیرآن به‌منظور یافتن شکاف‌های اطلاعاتی در این حوزه ضروری به‌نظر می‌رسد.روش بررسی: این مطالعه بدنبال پاسخ به این سوال بود که با تمرکز بر سطوح پیشگیری در حوزه مراقبت بینایی مطالعات مداخله‌ای آموزش به بیمارمبتنی بر چه روش‌هایی بوده‌است؟ با استفاده از عبارات جستجو مربوط بهPICO مانندeye disease, Patient education از پایگاه‌های,PubMed,Scopus,Web of Science Google Scholar,irandoc, medlib, Magiran, SID برای جستجو استفاده شد.معیار ورود، مطالعات کارآزمایی بالینی در حوزه مراقبت از بینایی با هرنوع مداخله آموزشی از سال 2004تا 2021 بود.یافته ها: این مطالعه مروری با استفاده از بیانیه PRISMAتنظیم و از مجموع 7898 مطالعه 14 مطالعه انتخاب شد. 13مطالعه درسطح پیشگیری سطح 2 و 3 و با تمرکز بیماری رتینوپاتی دیابتی، کاتاراکت و گلوکوم بود. یک مطالعه درسطح اول پیشگیری و یک مطالعه در خصوص آموزش مراقبت قبل از عمل یافت شد. در شیوه آموزشی، تنها یک مطالعه مبتنی بر تئوری‌های آموزش یافت شدو بقیه شامل آموزش چهره به چهره، مشاوره فردی،گروهی و شیوه چند رسانه‌ای بود.نتیجه گیری: آموزش بیماران مبتلا به اختلال بینایی، بخشی جدایی ناپذیر و یکی از مداخلات مهم بهداشتی است.بررسی محتوا و شیوه‌های آموزشی می‌تواند در ارائه بهتر و موثر برنامه‌های آموزشی کمک کند. با توجه به بررسی انجام شده، مداخلات آموزشی در مراقبت از بینایی به خصوص در سطح اول پیشگیری محدود و ضروری به‌نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {واژه های کلیدی: مراقبت چشم,بیماریهای چشم,آموزش به بیمار}, url = {https://nnj.mums.ac.ir/article_22172.html}, eprint = {https://nnj.mums.ac.ir/article_22172_28ba5bc9ed5b91408133d0f963839742.pdf} }