@article { author = {gazerani, akram and karimi moonaghi, hossein}, title = {Using Kirk Patrick evaluation method in the effectiveness of nursing programs: A review article}, journal = {Navid No}, volume = {25}, number = {82}, pages = {81-90}, year = {2022}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2645-5919}, eissn = {2645-5927}, doi = {10.22038/nnj.2022.65368.1349}, abstract = {Introduction: . Assessing nurses' learning and functional skills on a regular basis and at regular intervals is important and requires the use of an appropriate method. The purpose of this article is to investigate the application of Kirk Patrick evaluation method in the effectiveness of nursing programs.Methods: Search for articles in Persian in Sid, Magiran and Iranmedex databases with keywords of nursing and Kirk Patrick evaluation model and search in external sources using PubMed, ProQuest, Science Direct databases with kerk Patrick evaluation model keywords and Nursing was done in combination and separately and 44 articles were obtained which were selected and reviewed after reviewing the articles that were more relevant. 21 articles were selected and reviewed, of which 15 articles were in Persian and 6 articles in English.Results: Kirk Patrick model has been used as a method of evaluating the effectiveness of nursing studies in a simple way and at the first or maximum second level especially in our country. But the educational effects diminish as we get closer to the third and fourth levels, However, level 3, especially 4, which examines changes in behavior or consequences, has been used sparingly due to the difficulty of assessment.Conclusion: Kirk Patrick evaluation method, along with other traditional methods, provides a new method for managers and educators that can be effective in evaluating the impact of training and it is better to use this model in four levels of evaluation.Keywords: Nursing, Evaluation and Kirk Patrick Model}, keywords = {Nursing,Evaluation,Kirk Patrick Model}, title_fa = {استفاده از روش ارزیابی کرک پاتریک در اثربخشی برنامه های پرستاری: مقاله مروری}, abstract_fa = {مقدمه: ارزیابی یادگیری و مهارتهای عملکردی پرستاران به صورت پیوسته و با فواصل منظم حائز اهمیت است و مستلزم استفاده از روشی مناسب است. هدف مقاله حاضر بررسی کاربرد روش ارزیابی کرک پاتریک در اثربخشی برنامه های پرستاری است.روش کار: جستجوی مقالات در منابع خارجی با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی PubMed ، ProQuest ، Science Direct با کلیدواژه های kerk Patrick evaluation model و Nursingبه صورت ترکیبی و مجزا انجام شد و تعداد 44 مقاله به دست آمد که پس از مرور مقالاتی که با موضوع ارتباط بیشتری داشتند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 21 مقاله انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتندکه از این تعداد 15مقاله، فارسی و 6 مقاله به زبان انگلیسی بود. نتایج: مدل کرک پاتریک به عنوان یک روش ارزیابی اثربخشی در مطالعات پرستاری به ویژه در کشور ما به صورت ساده و در سطح اول یا حداکثر سطح دوم استفاده شده است. ولی هرچه به سطح سوم و چهارم نزدیک می شویم از اثرات آموزشی کاسته می شود. اما در سطح 3 به ویژه 4 که به بررسی تغییر در رفتار یا پیامدها می پردازد به علت دشوار بودن ارزیابی به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفته است.نتیجه گیری: روش ارزیابی کرک پاتریک در کنار سایر روش سنتی، روش جدیدی را در اختیار مدیران و مربیان قرار دهد که می تواند در ارزیابی تاثیر آموزش مثمر ثمر باشد و بهتر است استفاده از این مدل در چهار سطح ارزیابی، انجام گردد. کلمات کلیدی: پرستاری، ارزشیابی و مدل کرک پاتریک}, keywords_fa = {پرستاری,ارزشیابی,مدل کرک پاتریک}, url = {https://nnj.mums.ac.ir/article_21675.html}, eprint = {https://nnj.mums.ac.ir/article_21675_fbe3b5cc4eb049a041d44d0cabbb137c.pdf} }