@article { author = {Hosseini, Seyedeh Somayeh and Mirshekar, Zahra and Mehrbaksh, Zahra and Ayatollahi, Alireza and Hosseini, Seyedeh Sedigheh}, title = {Relationship Between Demographic And Environmental Factors In Outpatient And Inpatient Satisfaction Of Laboratory Services}, journal = {Navid No}, volume = {25}, number = {81}, pages = {37-45}, year = {2022}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2645-5919}, eissn = {2645-5927}, doi = {10.22038/nnj.2022.60443.1311}, abstract = {Background: One of the components of effective health care services is measuring patient satisfaction. Patient satisfaction is the patient's perception of the care received compared to the expected care. Assessing patient satisfaction is important because satisfied patients are more likely to follow treatment. The aim of this study was to determine patients satisfaction with clinical laboratory services and related factors in outpatient and inpatient wards of Panj Azar Hospital in Gorgan.Materials and Methods: In this descriptive-analytical study in 2019, 549 patients in inpatient and outpatient wards referred to the medical laboratory of Panj Azar Hospital were included in the study by convenience  sampling method; The required information for the study was completed using a 23-item questionnaire including demographic characteristics, how to provide services to patients and facilities of the laboratory environment by face-to-face interview. The analysis of research data was performed using Spss software version 22 at the significance level of 0.05 with two methods of descriptive and inferential statistics. Results: Among 549 patients studied with a mean age of 38.51 and a standard deviation of 18.20, 56.1% were male and 59.9% had primary and post-graduate education, 87.8% had insurance and were among the hospitalized. 83.6% were hospitalized for less than a week. 88.9% of the patients were hospitalized and the rest were outpatients. Mean and standard deviation of satisfaction score in service dimension was 41.32 ± 5.85, satisfaction score in environment dimension was 15.02 ± 2.62 and total score was 56.34 ± 6.31. Is. Also, in the environment dimension, a statistically significant difference was observed between the available variables hospitalization frequency and length of hospitalization (P<0.05).Conclusion: Patients were relatively satisfied with services such as staff responsiveness, queuing for admissions, how laboratory staff treat patients, sampling skills in performing tests, and environmental factors such as cleaning of laboratory toilets, amenities, appropriate and accessible laboratory location.  }, keywords = {Patients satisfaction,clinical laboratory services,outpatients and inpatients}, title_fa = {رضایت بیماران از خدمات آزمایشگاهی بالینی و عوامل مرتبط با آن در بخش-های سرپایی و بستری بیمارستان پنج آذر گرگان}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از مؤلفه ­های خدمات مراقبت­ های بهداشتی مؤثر، اندازه­ گیری میزان رضایت بیماران است. رضایت بیمار، ادراک بیمار از مراقبت دریافتی در مقایسه با مراقبت مورد انتظار است. از این رو ارزیابی میزان رضایت بیماران اهمیت دارد. هدف این مطالعه تعیین رضایت ­بیماران ‌از ­­‌خدمات آزمایشگاهی بالینی و عوامل مرتبط با آن در بخش­های سرپایی و بستری بیمارستان پنج آذر گرگان می­باشد.مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تعداد ۵۴۹ بیمار بخش­های بستری و سرپایی مراجعه­ کننده به آزمایشگاه بیمارستان پنج آذر در سال 1398، به روش نمونه ­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نیاز  مطالعه با استفاده از یک پرسشنامه 23 سؤالی شامل مشخصات فردی، نحوه ارائه خدمات به بیماران و امکانات محیط آزمایشگاه به روش مصاحبه حضوری تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم­ افزار Spss نسخه 22 در سطح معنی­داری  ۰۵/۰ با دو روش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ­ها: از بین ۵۴۹ بیمار مورد مطالعه با میانگین و انحراف معیار سنی ­۲۰/۱۸±۵۱/۳۸، ۱/۵۶% مرد و ۹/۵۹% دارای سواد ابتدایی و زیر دیپلم، ۸/۸۷% دارای بیمه بوده و از بین افراد بستری ۶/۸۳% کمتر از یک هفته بستری بودند. ۹/۸۸% افراد در بخش بستری و مابقی سرپایی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره رضایت در بعد خدمات ۸۵/۵ ± ۳۲/۴۱، در بعد محیط ۶۲/۲ ± ۰۲/۱۵و نمره کل رضایتمندی ۳۱/۶ ± ۳۴/۵۶ به دست آمد. در بعد خدمات از بین متغیرهای موجود تنها در متغیر وضعیت بیمه و در بعد محیط تنها در متغیرهای دفعات بستری و مدت بستری اختلاف معنی­ داری از نظر آماری مشاهده شد (P<0/05).نتیجه گیری: بیماران از خدماتی چون پاسخگویی پرسنل، رعایت نوبت در پذیرش، نحوه برخورد پرسنل آزمایشگاه با بیماران، مهارت نمونه ­گیری در انجام آزمایش و فاکتورهای محیطی چون نظافت سرویس ­های بهداشتی آزمایشگاه، امکانات رفاهی، موقعیت مناسب و قابل دسترس آزمایشگاه رضایتمندی­ نسبی داشتند.}, keywords_fa = {رضایت بیماران,خدمات آزمایشگاهی بالینی,بیماران سرپایی,بستری}, url = {https://nnj.mums.ac.ir/article_20405.html}, eprint = {https://nnj.mums.ac.ir/article_20405_8f240a04237a2cd4cfcda65c887bffbc.pdf} }