@article { author = {sharafi, simin and chamanzari, hamid and Pouresmail, Zohre and rajabpour, Mohammad and Razi, Mahdiye}, title = {Evaluation of coordinate Theoretical training with clinical training in nursing students from the perspective of teachers of Nursing and Midwifery Mashhad}, journal = {Navid No}, volume = {19}, number = {62}, pages = {33-40}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2645-5919}, eissn = {2645-5927}, doi = {10.22038/nnj.2016.7410}, abstract = {Introduction: Now, all efforts of mediapunditsin schools and clinical Environments are immobilized conditions that the students give to specialize, because the clinical training of medical students is the most important part of learning professional performances. Therefore, this study aimed to determine the viewpoints of nursing teachers with regard to the coordination of theoretical and clinical training. Material and Methods: This study is descriptive. The research tools are Demographic questionnaire and "check compliance theory and practice" whose three parts. After confirming the validity and reliability by Cronbach's Alpha(0.08) the questionnaire was given to all of coaches Clinical Nursing and Midwifery Mashhad (29members) during the sampling period were taught in school. Data were analyzed using SPSS 16 software. Results: The average age of coaches 41/53±11/99, 82.8% (24 members) were married and 62.1% (n = 18) were male 89.7% (n = 26) had a master's degree and the others were PhD. The professors lessons Duration of training with the skill that most closely matches their lessons including public health (3/88± 1/47), Psychiatric Nursing (3/77 ± 1/15) and management (3/77±1/31) and lessons that are least adapted to particular sectors intensive care (2/14 ± 0/9) and emergency (2/26 ± 1/28) (P<0.001). Conclusions: According to the results of this study, the duration of most of the workshops to become proficient enough in those lessons. Since now on nursing care and nursing education are traditional and basic needs students are not taught to them in the workplace, It seems that the modified curriculum or specialized nursing course is way to solve problems. }, keywords = {Theoretical education,Clinical education,Nursing}, title_fa = {بررسی هماهنگی آموزش نظری با آموزش بالینی دانشجویان پرستاری از دیدگاه مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: در حال حاضر، همه تلاش صاحب‌نظران بر این است که در دانشکده‌ها و محیط‌‌های آموزش بالینی، شرایطی فراهم شودکه به کسب تخصص در دانشجویان منجر گردد، چرا که آموزش بالینی مهمترین بخش یادگیری رفتارهای حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی است. لذا این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مدرسین پرستاری در رابطه با هماهنگی آموزش نظری با بالینی انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می‌باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته "بررسی تطابق تئوری و بالین" بود. پس از تایید روایی محتوا و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ(α=0.8)، پرسشنامه در اختیار همه مربیان بالینی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد (29 نفر) که در طی مدت نمونه‌گیری در دانشکده مشغول به تدریس بودند، قرار داده شد.  سپس داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS16 تجزیه تحلیل گردید. نتایج: میانگین سنی مربیان 99/11± 53/41، 82.8% (24 نفر) متاهل و 62.1% (18 نفر) مذکر بودند. 89.7% (26 نفر) دارای مدرک کارشناسی ارشد و مابقی دکترا بودند. از نظر اساتید درس هایی که از نظر مدت زمان کارآموزی با کسب مهارت در آن درس بیشترین تطابق را دارند شامل بهداشت جامعه (47/1±88/3)، روان پرستاری(15/1±77/3) و مدیریت (31/1±77/3) و درس هایی که کمترین تطابق را دارند بخش‌های ویژه (9/0±14/2) و اورژانس (28/1±26/2) بودند (P<0.001). نتیجه گیری: برطبق نتایج حاصل از این مطالعه مدت زمان اکثر کارآموزی‌ها (به جز بخش‌های ویژه و اورژانس) برای کسب مهارت در آن دروس کافی است. از آنجایی که در حال حاضر اساس ارایه‌ی خدمات و آموزش پرستاری، سنتی می باشد، به نظر می‌رسد اصلاح کوریکولوم دوره پرستاری یا تخصصی نمودن حرفه پرستاری راهکاری برای حل مشکلات موجود باشد. }, keywords_fa = {آموزش نظری,آموزش بالینی,پرستاری}, url = {https://nnj.mums.ac.ir/article_7410.html}, eprint = {https://nnj.mums.ac.ir/article_7410_7d3f561d27fc0171146957b687979499.pdf} }